Posluchači jeho touze rozuměli – Tabáček se v září roku 2005 stal nejhranější písní tuzemských rozhlasových stanic, jeho dým vystoupal až na vrcholky televizních hitparád Eso a T-Music, kraloval žebříčku IFPI. Jiní však usoudili, že jde ze strany populární kapely o dobře zaplacenou propagaci tabákových výrobků akciové společnosti z Kutné Hory. "V nejednom mailu jsme se dočetli, že jsme prašiví zaprodanci společnosti Philip Morris ČR a tuhle píseň jsme napsali na jejich objednávku," připomíná si kytarista František Táborský. Našli se i tací, kteří by za tohle přesvědčení položili život!
TABÁČEKHudba: František Táborský |
Do začátku vyprodaného pražského koncertu zbývalo pár hodin; textaři Pavlu Grohmanovi pípla esemeska. "Jsem plicním lékařem, který celou svou kariéru všemožně bojuje proti kouření – a vy jste svou jedinou písní zničili mou celoživotní práci! Před začátkem vašeho koncertu v Sazka areně se proto na protest proti skladbě Tabáček upálím!"
Nadarmo se Pavlu Grohmanovi v kapele neříkalo Hroch – s hroší kůží panu doktorovi odepsal: "Trhněte si nohou!" Navíc Chinaski nekoncertovali ve Vysočanech, ale v T-Mobile aréně na pražském Výstavišti. "Druhý den jsme pročetli snad všechny noviny, ale o žádné živé pochodni nikde ani zmínka," krčí dnes rameny zpěvák MichalMalátný, který v klipu k této písni s takovým požitkem popotahuje z cigarety.
TEXTHaló, kdo je tam Haló, nejsem doma Polevim z vysokejch otáček Pohoda, klídek a tabáček A nejspíš jsem jenom línej čím dál víc Neřešte to pane, to je případ ztracenej Polevim z vysokejch otáček A nejspíš jsem jenom línej čím dál víc Volané číslo navzdory mým zvykům A pokuste se tvářit nešťastně Volané číslo je opojené A pokuste se tvářit nešťastně |
O vizuální ztvárnění písničky se postaral debutující režisér Prokop Bartoníček; je postaveno na nejrůznějších varováních: Rychlá jízda je nebezpečná. Láska je slepá. Hlasitá hudba poškozuje sluch... Pavel Grohman si kvůli natáčení dokonce vypůjčil kabriolet Audi S4 8H7 – osmiválcový motor o objemu 4,2 litru se zrychlením na sto kilometrů v hodině za 5,9 sekundy; novinka na trhu v hodnotě bezmála 2,5 milionu korun. Mimochodem, je to ten červený vůz, který se v klipu objeví přesně na devět vteřin. Snímek vznikal v Čechách, dotočen byl ve Slovinsku u moře; bylo léto, pohoda, klídek a tabáček. Michal Malátný s manželkou se rozhodli prodloužit si pobyt ve Středozemí ještě o víkend. Pavel Grohman se velkoryse nabídl, že jim tu nechá zapůjčený luxusní vůz – ať si ten pocit náležitě užijí. Zbytek kapely se vrátil do Čech, MichalMalátný strávil na pomezí Balkánu a střední Evropy dva deštivé dny. V pondělí se zpěvák ozval; v kapele mu přezdívají Žibus – podle postavy chlapečka z knihy Knoflíková válka, který s oblibou říkal: "Kdybych to byl býval věděl, tak bych sem byl nechodil." Volal z telefonní budky: "Haló, kdo je tam?
Tady Žibus. Ne, neboj se, auto mám, dokonce nebourané, jenom nám dneska dopoledne kompletně vykradli hotelový pokoj. Kdybych to byl býval věděl..." Stál před kabrioletem za půl třetího milionu korun, bez peněz, v nádrži pět litrů benzinu – ten by u vozu se spotřebou 11,6 litrů na 100 km vystačil tak na šedesát kilometrů; a co těch zbývajích šest set? Nakonec pomohli kamarádi a služba expresního zasílání peněz Western Union.
Varování ministerstva zahraničí a Michala Malátného: Bezpečnostní situace ve Slovinsku je na lepší úrovni než v sousedních státech nebo ČR, ale v letních měsících se doporučuje být na pobřeží obezřetný – hrozí, že vás tu okradou!
Jak vznikaly české nej hity? Čtěte každé pondělí na serveru lidovky.cz/kultura
V pondělí 1. srpna: Hurikán (Dalibor Janda)