Nad Obludáriem bratří Formanů se kritika netají nadšením, škoda jen, že poetickou inscenaci viděla velká část diváků jako fragmenty v poněkud nepovedeném pořadu k našemu předsednictví EU v Národním divadle, který přenášela Česká televize. Šéfredaktorka Loutkáře Nina Malíková například napsala: „Láska a magie v cirkusovém stanu – zážitek, který vás udiví svou zdánlivou jednoduchostí, profesionalitou a dech vyrážející silou obrazů a emocí. Komediantství definované přes řemeslo a fantazii.“
Charakteristiky, kompletní výsledky ankety včetně toho, jak kritici hlasovali, lze najít v čísle 2 časopisu Svět a divadlo, které právě vyšlo. A také čtení o tom, jak to s cenami chodí v Maďarsku a Polsku.
Ceny Alfréda Radoka | |||
Inscenace roku 2008 PETR FORMAN, VERONIKA ŠVÁBOVÁ, IVAN ARSENJEV: OBLUDÁRIUM (Divadlo bratří Formanů) Ženský herecký výkon SOŇA ČERVENÁ (Březina, Nekvasil: zítra se bude…, režie J.Nekvasil Národní divadlo JAROMÍR DULAVA (Předseda) (Kundera: Ptákovina, režie L.Smoček, Činoherní klub Praha) Divadlo ČINOHERNÍ KLUB PRAHA Česká hra VÁCLAV HAVEL: ODCHÁZENÍ (Divadlo Archa Praha, režie D.Radok) Scénografie DAVID RADOK A JAROMÍR VLČEK (Havel: Odcházení, režie D.Radok, Divadlo Archa Praha) Hudba ALEŠ BŘEZINA (Březina, Nekvasil: Zítra se bude…, režie J.Nekvasil, Národní divadlo) Talent ŠTĚPÁN PÁCL (režisér) |
|||
Havlovo Odcházení, které v hlavní kategorii inscenace roku obdrželo dvanáct hlasů, nakonec získalo dvě ze čtyř nominací, režisér inscenace David Radok má cenu za scénografii a text zvítězil i v kategorii Hra roku. Zuzana Stivínová a Jan Tříska, představitelé hlavních rolí Riegra a Ireny své šance neproměnili.
Bodoval i Činoherní klub – Kunderova Ptákovina obhájila svou nadčasovost a jistě také přispěla k titulu divadlo roku a Jaromír Dulava z téže inscenace si odnesl cenu za mužský herecký výkon. V závěsu za Obludáriem, Zítra se bude... a Odcházením figuruje ještě Pitínského inscenace Vějíř s broskvovými květy (sedm hlasů) a další opera, Mozartova La finta giardiniera manželů Herrmanových v Národním divadle.
Soňa Červená, která si s přehledem odnesla cenu za nejlepší ženský výkon (18 hlasů), je obdivuhodná umělkyně, která ve svém věku srší energií a nejspíš je v historii cen i nejstarší vítězkou. Zajímavé je, že letos se v anketě opět jako před několika lety víckrát objevuje opera jako žánr a nejde jen o ověnčený Březinův opus. Například za Soňou Červenou následují Zuzana Stivínová a Dagmar Havlová, ale také německá sopranistka tureckého původu Gun-Britt Barkmin, která byla nominovaná za Emilii Marty v Janáčkově Věci Makropulos.
V kategorii mužských hereckých výkonů tak velké rozdíly v hlasování nebyly, vítěz Jaromír Dulava byl zvolen osmi hlasy, další pánové Jan Mazák, Jan Mikušek a Jan Tříska mají po šesti. V kategorii Talent roku zvítězil mladý absolvent režie pražské DAMU Štěpán Pácl před dramatikem Petrem Kolečkem a režisérkou Pavlou Tejnorovou. Pácl naposledy uvedl ve studiové zkušebně Divadla na Vinohradech hru Astrid Saalbachové Transit.
Soutěž o nejlepší původní divadelní hru, kterou stejně jako předchozí ocenění vyhlašuje Nadační fond Cen Alfréda Radoka ve spolupráci s agenturou Aura-pont a Světem a divadlem, vyhrála současná ředitelka slovenského Divadelního ústavu Vladislava Fekete. Její text s názvem Krátke spojenia v květnu v režii Martina Glasera uvede činohra Jihočeského divadla v Českých Budějovicích a dramaturgie si ji vybrala ještě dříve, než porota rozhodla o jejím prvenství.
Druhou cenu získala herečka Eva Prchalová za hru Ažura a třetí Jan Frank za Dvanáct způsobů mizení aneb Mág. Autor píšící pod pseudonymem zatím zůstává obestřen tajemstvím a nikdo z Nadačního fondu neví, o koho jde.