Výstava v Českém centru, která potrvá do 23. února, budí velkou pozornost. Láká především autentický notový záznam Rusalky, který zapůjčilo Národního muzeum a podle jejího ředitele Michala Lukeše jej vystavuje zcela výjimečně a v zahraničí jej prezentuje vůbec poprvé. Kompletní partituru si zájemci mohou prolistovat v elektronické podobě na tabletu.
K vidění jsou i další archiválie – například Dvořákův americký skicář, scénické návrhy a kostýmy Renée Flemingové, která zpívala titulní roli opery v její druhé inscenaci v metropolitní opeře (MET).
Výstavu zahájil český ministr kultury Daniel Herman, který je v USA na pětidenní pracovní návštěvě. Vedle něj premiéru navštívili i další hosté z Česka – ředitel Národního divadla Jan Burian, šéfka opery ND Sylvia Hroncová, představitelka první Rusalky v MET Gabriela Beňačková a Magda Vášáryová, která roli ztvárnila ve filmové verzi z roku 1977. Nechyběla ani americká sopranistka Renée Flemingová, jejíž kostýmy jsou rovněž vystavené.
Národní divadlo také zapůjčilo různé dokumenty – scénické návrhy z řady nastudování první scény a také studie kostýmů z první české inscenace opery z roku 1901. Po otevření výstavy se konal naučný koncert, v němž zazněly známé árie z opery a doprovodila jej i přednáška předního amerického znalce Dvořákovy tvorby Michaela Beckermanna. Podle Jana Buriana byl o akci velký zájem. „Bylo úplně plno a na koncertu vystoupil i náš mladý lyrický tenor Petr Nekoranec, který nedávno zvítězil ve významné pěvecké soutěži v Barceloně.“
Dočkají se i čeští diváci
V Českém centru se úspěšně promítalo i filmové zpracování Rusalky režiséra Petra Weigla z roku 1977, kde postavu mořské víly vytvořila Magda Vášáryová a Prince Milan Kňažko.
Dvořákova Rusalka zazpívá v New Yorku v novém nastudování![]() |
Nová inscenace Mary Zimmermanové a britského dirigenta Marka Eldera, v níž Rusalku ztvárnila lotyšská sopranistka Kristine Opolaisová, střídá předchozí nastudování rakouského režiséra Otto Schenka. To vzniklo v roce 1993 jako první nastudování v MET apak se zde opakovaně po několika pauzách a s různými změnami v obsazení i za dirigentským pultem hrálo do roku 2014.
První Rusalkou v MET byla Gabriela Beňačková, tu pak střídala Renée Flemingová, v roce 2004 se v roli Cizí kněžny objevila i Eva Urbanová, o pět let později operu dirigoval Jiří Bělohlávek. Kritika inscenaci příliš nechválila, podle New York Times bylo Schenkovo pojetí vyprázdněné, pohádkový realismus prostinký a inscenace celkově esteticky zastaralá. Nicméně Gabriela Beňačková v roli excelovala a je stále v newyorské české komunitě velmi populární.
Režisérka nové inscenace Mary Zimmermanová se v rozhovoru pro New York Times dala slyšet, že ji nejvíc zajímá dramatický příběh hlavní hrdinky, na ten především klade důraz. Její pojetí prý evokuje romantismus a kulisy klasického divadla, kostýmy pak připomínají francouzský styl sedmnáctého století i viktoriánskou éru.
V první reakcích z generálních zkoušek ale žádné zvláštní nadšení nepanuje. Údajně jde opět o tradiční pohádkové pojetí. Novou inscenaci díky projektu operních přenosů do kin uvidí i čeští diváci – přenos v kinech se uskuteční 25. února.