Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Nostalgie jako avantgarda? V galerii Pragovka šest umělců prezentuje svou vizi

Výstava Nostalgie jako avantgarda (2020). Pohled do výstavy. foto: PRAGOVKA - Marcel Rozhoň

PRAHA - Adam Kašpar, Vilma Prázná, Alžběta Josefy, Julie Koudela Hansen-Löve, Ondřej Maleček a Matěj Kolář. Všichni jsou to zástupci střední generace a každý má jinou reflexi žité reality. Velkou roli na tom, co jsme teď, má naše minulost. Přichází nostalgie.
  18:00

Adam Kašpar se dlouhodobě a systematicky věnuje velkoformátové, realistické až drobnopisné malbě krajin, lesních interiérů a hornin. Tato posedlost vychází z autorovy touhy přiblížit se podstatě konkrétního místa, což jej dovádí až ke sběratelství fosilií, hornin a zkoumání jejich vnitřní stavby, které doprovází množství kresebných skic a studií.

Výstava Nostalgie jako avantgarda (2020). Pohled do výstavy.
Výstava Nostalgie jako avantgarda (2020). Pohled do výstavy.

Vilma Prázná se věnuje lidským vztahům k paralelním nelidským existencím. Ve svém nejnovějším cyklu digitálních tisků Ze života lidí inscenuje své vlastní staré panenky Barbie mužského a ženského pohlaví do běžných lidských situací zachycujících rituály a momenty z jejich heterosexuálních vztahů.

Klasicky vyučená malířka Alžběta Josefy si vytváří velmi kladné vztahy k předmětům. Na jejích monochromně laděných obrazech se objevují lidské orgány, bytosti z duchovního světa nebo předměty odkazující k tajemným rituálům, magii či liturgii. Josefy si předměty svého zájmu vybírá podle jejich významu v lidské společnosti a je fascinována příčinami, které vedou k jejich vzniku a vnitřnímu uspořádání.

Julie Koudela Hansen-Löve se ve svých obrazech opakovaně vrací k tématu zátiší, krajiny nebo portrétu, pro které si vytvořila specifickou nostalgicky laděnou poetiku. Její nejnovější obrazy připomínají fragmenty zašlých tapet, do jejichž dekorativního pozadí se v průběhu let otiskl stále přítomný duch původních obyvatel starého zámeckého pokoje.

Umění Ondřeje Malečka je plné symbolických a literárních významů volně odkazujících k českému romantismu a dekadenci. Maleček je malujícím básníkem, který prochází světem, z něhož si vybírá klasická a zdánlivě obyčejná témata krajin, lesních zákoutí, květin, zátiší, portréty bytostí z paralelního světa pohádek a snů, pro které si vytvořil typickou melancholickou a jemně ironickou poetiku a stylizaci.

S tématem návratu ke kořenům, rodinné historii a lokální tradici pracuje i Matěj Kolář, který se ve svých aktivitách pohybuje v prostoru performativního umění.

V jeho nejnovějším díle Nejasný ostrov, ze kterého dnes existuje pouze dokumentární videozáznam, Kolář podnikl několikadenní pěší cestu po stopách odsunutých předků po hranici tzv. německého jazykového ostrova v okolí Jihlavy. Během této poutě prošel 35 vesnic, ve kterých se zastavil a na návsi vyšíval jména osad v českém a německém jazyce.

NOSTALGIE JAKO AVANTGARDA

PRAGOVKA GALLERY REAR

30 / 6 / 2020 – 27 / 8 / 2020 

Autor: