Neděle 12. července 2020svátek má Bořek 20 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Ornament je zločin. Skleněný pokoj se nedokáže opřít o žádnou nosnou zeď

Hanna Alströmová a Carice van Houtenová. Natáčení filmu Skleněný pokoj. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Hanna Alströmová a Carice van Houtenová. Natáčení filmu Skleněný pokoj. | foto: BIOSCOP

BRNO Filmová adaptace románu Simona Mawera Skleněný pokoj má sice „v hlavní roli“ slavnou funkcionalistickou vilu Tugendhat, ale z jejího minimalismu a uměřeného výrazu si nedokázala nic vzít.

Čistě „papírově“ by Skleněný pokoj měl nabízet materiál hned na několik filmů: odehrává se napříč čtyřmi dekádami a obsahuje řadu postav a konfliktů mezi nimi. Režisér filmu Julius Ševčík ale potenciálně nosné dějové oblouky opakovaně shazuje pod stůl.

Herečka Alexandra Borbély. Snímek Skleněný pokoj (2019). Režie: Július Ševčík.
Herec Claes Bang. Snímek Skleněný pokoj (2019). Režie: Július Ševčík.

Jak je patrné už z jeho předchozích snímků, Ševčíka děj a jeho vyprávění nezajímá, místo toho se pokouší zachycovat duševní stav. V nadějném debutu Restart (2005) se ponořil do nitra mladé ženy, která se snaží odvrátit osudovou chybu. Ve formálním experimentu Normal (2009) se nimral v mysli sériového vraha a ve svém nejznámějším filmu Masaryk (2016) se pokusil o otisk mentálního nastavení Jana Masaryka, poháněného kokainem a třaskavou politickou situací let 1938–1939.

Ve Skleněném pokoji jde pod drobnohled Hana, jejíž čerstvě provdaná přítelkyně Liesel si s manželem Viktorem staví velkorysou vilu na kopci nad Brnem. Rovněž vdaná Hana k Liesel cítí něco víc než jen přátelství, a tak ji provokuje sexuální eskapádou s architektem vily Von Abtem i daleko přímočařejšími postupy. Zasáhnou ale dějiny: 30. léta se chýlí ke konci a Viktor je Žid.

Ševčík Hanu ukazuje ve stavu neustálé citové exaltace. Její rozpoložení je zpočátku pochopitelné, těžko ale vydrží několik desetiletí a bez výkyvů. Kolem stárnoucí ženy defilují nevěry, sebevraždy, živě narozené děti, mrtvě narozené dítě, bombardování, armády i politické převraty, ale Hana nyje po Liesel tak nějak pořád stejně. Postavy se objevují a mizí, vila chátrá a film, držel-li alespoň zpočátku pohromadě, se rozpadá v nastavovanou sérii epizod: ještě sadističtí estébáci, zhýralý stranický večírek, co dál?

Vášně na povel

Skleněný pokoj se tak ocitá ve zvláštním paradoxu. Sám sobě odpírá děj, i když ho zmíněné dějinné okolnosti a osobní peripetie nabízejí plnými hrstmi, a přitom výrazovými prostředky neustále vytváří pocit, že se něco dramatického odehrává. Zpomalené záběry, neobvyklé úhly kamery, záumné kompozice, vypjaté výrazy, emotivní hudba, arogantně výrazný střih – Ševčíkova novinka, podobně jako režisérovy předchozí snímky, nesundává nohu z plynu, ale přitom nemá zařazenou rychlost. Viktor se před hlavněmi nacistů zoufale shání po své milence, ale z předchozího dění přitom není patrné, že pro něj šlo o víc než o běžnou avantýru. Hana s Liesel se neobratně ochmatávají, ale ze záběru rozlétávajících se kamínků z roztrženého náramku máme chápat, že zažívají moment všepohlcující vášně.


Vila Tugendhat je skutečně krásná a film ji sérií reklamně načančaných záběrů dokáže na plátně „prodat“. Za pečlivou evokací dobové atmosféry, na níž má lví podíl kostýmní výtvarnice Katarína Štrbová Bieliková, jistě stojí spousta práce, přemýšlení a zkoumání archivů. A pestré zahraniční obsazení v čele s Carice van Houtenové v roli Hany se snaží být rozrušené přesně podle pokynů. Ale zrovna van Houtenová (známá u nás ze seriálu Hra o trůny) ve válečném dramatu Černá kniha v režii Paula Verhoevena ukázala, jak lze pod minimalistický herecký výraz natlakovat maximum věrohodných emocí.

Méně je více, znělo heslo, které architekt vily Tugendhat Mies van der Rohe přijal za své v roce 1947 a snažil se v jeho duchu maximalizovat účelnost. Na Ševčíkův film ho vztáhnout nelze: Skleněný pokoj není účelný, nýbrž chudý. To málo, co nabízí, tedy exaltovanou křeč instantních vášní a afektů, opakuje znovu a znovu, jen z jiných úhlů. Proto se spíše nabízí titul známého eseje van der Roheho současníka (a brněnského rodáka) Adolfa Loose Ornament je zločin. Skleněný pokoj se utápí v rokokových kudrlinkách, ale nedokáže se opřít o žádnou nosnou zeď.

SKLENĚNÝ POKOJ

ČR/Slovensko 2019

Scénář: Andrew Shaw

Režie: Julius Ševčík

Hrají: Carice van Houtenová, Hanna Alströmová, Claes Bang, Roland Möller, Karel Roden, Alexandra Borbély, Karel Dobrý a další

Premiéra 14. 3.

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Herci Ladislav Chudík a Miloš Kopecký v televizním seriálu Nemocnice na kraji... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Tygr ussurijský v Zoologické zahradě Olomouc | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?
Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?

Skladba jídelníčku batolete je důležitější, než by se nám mohlo zdát. Právě v rané fázi života vznikají stravovací návyky, které budou dítě provázet do dospělosti.