14. prosince 2018 14:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Ostrovy Michala Cihláře. Malé deníčky s vůní dalekých cest

Japonsko na dlani. Jedna z cest Michala Cihláře vedla také do Asie. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Japonsko na dlani. Jedna z cest Michala Cihláře vedla také do Asie. | foto: Galerie Millenium

PRAHA V Galerii Millennium je k vidění výstava připomínající dalekými kraji. Michal Cihlář tu představuje své deníky.

Michal Cihlář se v koncepci výstavy Ostrovy v pražské Galerii Millennium soustředí především na své malé, půvabné a také obsažné deníčky. Těch vytvořil téměř sto a zaznamenal v nich každou svou cestu na zajímavá místa v nejrůznějších zemích. Některé ho natolik okouzlily, že o nich vytvořil i knihy fotografií. Pro ně však snímky přísně vybíral a třídil podle témat, která ho zaujala a jež pro daný kraj považoval za podstatná.

Tentokrát však vybral deníčky týkající se ostrovů, které navštívil od počátku 90. let, kdy se u nás začalo volně cestovat do celého světa. K nim patří kromě jiných Kuba, Kréta, Rujána nebo New York. V až titěrně působících sešitcích stejného formátu najdeme kresbičky perem, útržky reprodukcí z časopisů, vylisované rostliny a lístky. Jde o pozoruhodné dobové záznamy, které zachycují neopakovatelnou atmosféru a kouzlo určitých míst a okamžiků.

Michal Cihlář, Zátiší s králíčkem, 2015
Michal Cihlář, Pejsek, 10tibarevný linoryt, lino 34,6x39,5cm,2012

Michal Cihlář tu vystavuje také linořezy, které vytváří velmi náročným způsobem, kdy postupně tiskne jednotlivé barvy z jedné desky, až dosáhne zamýšleného účinku. Zůstává jen u malých nákladů a jeho listy se vyznačují dokonalými soutisky. V některých případech však černobílé linořezy koloruje akvarelem, takže za menší pracnosti dosahuje volnějšího projevu. Výstava ještě zahrnuje zvláštní objekty, které opět přibližují půvab daného prostředí a vznikají třeba z prvků nalezených na pláži.

Věnuje se také fotografii, z které vychází v některých grafikách. Atmosféru zvolených námětů dovede v odlišné technice vyjádřit se sobě vlastní dokonalostí. Setkáme se na nich i s erotickými nebo dokonce až drsně pornografickými motivy, které umí ztvárnit takřka doslovně a přitom s nadsázkou a vtipem. Vedle deníků a grafických listů se od raného období až do dneška systematicky zabývá také kolážemi, k nimž často velmi dlouho, někdy třeba několik let, sbírá materiál, než se rozhodne je uskutečnit. Zajímavé jsou například koláže s trojicemi, které jsou pozoruhodně proměnlivé. Když možnosti některého nápadu vyčerpá, otevírají se mu hned další cesty.

Fotograf Jan Zatorsky a výtvarník Martin Cihlář.

Michal Cihlář (vpravo).

Svým přístupem připomíná Jiřího Koláře, jehož tvorbu má velmi rád a kterého ještě stačil navštívit v jeho pařížském ateliéru. Koláže sice na této výstavě nejsou, ale chtěl jsem se v kontextu celého umělcova díla o nich zmínit, protože jsou nezbytnou a důležitou součástí jeho tvorby. Ta je ovšem poměrně široká, zasahuje do mnoha oblastí. Působivé jsou jeho plastiky z papíru, které jsou takřka k nerozeznání od skutečnosti. Cihlář se již dávno prosadil svým volným projevem, ale do povědomí veřejnosti se zřejmě nejvýrazněji zapsal svými návrhy veškerých propagačních materiálů pro pražskou zoologickou zahradu. Michal Cihlář intenzivně tvoří od studií na pražské vysoké škole uměleckoprůmyslové, zabývá se tvorbou známek, navrhuje složité vzory tapet, nálepky na krabičky od sirek. Ilustruje knížky pro děti i dospělé. Má za sebou řadu samostatných výstav u nás i v zahraničí včetně retrospektiv v předních českých galeriích. Jeho tvorba je zastoupena v Národní galerii a mnoha dalších sbírkách.

MICHAL CIHLÁŘ: OSTROVY

Galerie Millennium Praha, do 6. 1.

Jiří Machalický, historik umění

Advantage Consulting, s.r.o.
HR MANAGER PRAHA

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Středočeský kraj
nabízený plat: 40 000 - 60 000 Kč

Najdete na Lidovky.cz