Snímek Nikdo mě nemá rád, kde je jednou z hlavních postav intersexuál, tedy člověk narozený s nevyjasněnými pohlavními znaky, je už natočený a měl by mít premiéru v příštím roce. A s dalším projektem se tvůrci letos představili na festivalu v Cannes.
Lidovky.cz: Jak byste popsali váš chystaný film Les, který jste prezentovali v canneském programu l’Atelier?
Tomáš Weinreb (TW): Ekologické drama...? Dojde k živelní katastrofě, orkán změní krajinu a spustí řetězec událostí, které částečně vyústí v tragický rozpad jedné rodiny. Podstatným tématem je tam změna přírody a krajiny a na to navázaná změna lidí, kteří tam žijí. Jsou to věci, jež se čím dál citelněji dotýkají úplně všech. Povídáme si v den, kdy je v Londýně 40 stupňů a po celé Evropě padají teplotní rekordy. Na Karlovarsku máme chatu, kam jezdíme psát, a vždycky tam bylo hrozně moc srážek – teď je tam sucho. Něco se děje. Proto tohle téma rezonuje.
Petr Kazda (PK): Ale zároveň nechceme zůstávat jen v rovině aktuality. Snažíme se aktuální téma zpracovat tak, aby tam byl ještě nějaký spodní proud, dejme tomu existenciální přesah. Je to asi nejvíc vyprávěcí věc, kterou jsme zatím dělali. Scénář má tři části, jdeme s postavou Libora, což je majitel pily, pak s jeho ženou a pak s dcerou. A i když je to dejme tomu melancholický nebo smutný příběh, pořád je tam naděje nesená mladší generací, která tu přírodu už bere jinak.
TW: Hodně důležité téma Lesa je také to, jak velcí hráči žerou malé. Dotýkáme se tím divokého kapitalismu, který tady byl či je. Jak se korporace, oligarchové chovají jako predátoři. Oligarchie je velký problém, jenž tu byl před Andrejem Babišem a bude i po něm.