Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Praha přivítá Rembrandta. Národní galerie chystá výstavy známých jmen

Matka Boží s dítětem. S blížícími se Vánocemi vsadila Národní galerie na mariánskou tematiku. Výstava Krásné madony se koná v Anežském klášteře. foto: ČTK

PRAHA - Příští rok se v Národní galerii ponese ve znamení známých jmen. Připravené jsou výstavy Rembrandta, Mikuláše Medka, Kurta Gebauera nebo ukázky brutalistní architektury. Anselm Kiefer avizovaný bývalým šéfkurátorem Adamem Budakem ale v programu chybí.
  18:00

S příchodem adventu přichází také pravidelně Národní galerie se svým programem na nadcházející rok. Stejně tomu bylo i letos, kromě odhalení budoucích plánů včera zástupci galerie otevřeli také poslední letošní výstavu – Krásné madony v Anežském klášteře.

Co se sezony 2020 týče, tu otevře 12. února výstava Linie, světlo, stín: Výběr z mistrovských děl evropské grafiky a kresby 17. a 18. století ve Schwarzenberském paláci. Jde o grafický kabinet, který se musí každé tři měsíce obměňovat, protože vystavené práce na papíře jsou citlivé na světlo. K vidění budou rytiny Rembrandta van Rijna, Václava Hollara nebo Karla Škréty.

O tři týdny později, 6. března, galerie plánuje tradiční jarní Grand Opening ve Veletržním paláci. V rámci něho bude otevřena retrospektiva sochaře Kurta Gebauera. „K vidění bude na 130 děl, tedy podobné množství, jaké nabízí současná výstava Alberta Giacomettiho,“ vysvětluje ředitel Sbírky moderního a současného umění Michal Novotný. Gebauera doplní expozice Nebourat! Podoby brutalismu v Praze o ohrožené československé architektuře 60. až 80. let minulého století a Sen ve snu: Edgar Allan Poe a umění v českých zemích od Otty M. Urbana.

Další výstava se chystá v Paláci Kinských. Zde 17. dubna začne „highlight“ starého umění, projekt nazvaný Rembrandt, jenž má představit kompletní tvorbu tohoto známého nizozemského malíře. Ústředním dílem bude portrét Učence ve studovně ze sbírek NGP, který Rembrandt van Rijn namaloval v roce 1634 ve svém úspěšném období.

O osm let později mu oslabena častými porody umírá manželka Saskie, následují finanční potíže, odchod mecenášů a Rembrandtův bankrot. Výstavu galerie pořádá ve spolupráci s Wallrafovo–Richartzovým muzeem v Kolíně nad Rýnem.

Další velká akce je naplánovaná na 22. května, kdy se ve Valdštejnské jízdárně, Anežském klášteře, v jedné z dvoran Veletržního paláce a v pražském kostele u Salvátora otevře výstava Mikuláš Medek: Nahý v trní. Kromě mnoha jeho ikonických děl tu budou k vidění i drobnější práce („to, co visí lidem v obývácích“) nebo Dekorativní paneau z roku 1969, původně vystavené v restauraci letiště Ruzyně. Následovat budou ještě výstavy Staří mistři II, Buddha zblízka, Saul Steinberg – Vladimír Fuka, Umělecká kolonie na Okoři nebo prezentace Igora Korpaczewskiho či Markéty Othové.

Nedošlo už na Němce Anselma Kiefera, o kterém mluvil nedávno odvolaný šéfkurátor Adam Budak. Podle ředitelky Anne-Marie Nedoma „byl nad jakékoli možnosti Národní galerie“.

Autor: