Kameramanské dny Praha proběhnou již podruhé. Divákům slibuje možnosti setkat se s kameramany a jejich tvorbou v rámci tří dní projekcí, přednášek a debat, které budou probíhat v budově pražské FAMU, v kině a v kavárně Národního filmového archivu Ponrepo, v kinech Evald, Studio Béla a v Eliadově knihovně Divadla Na zábradlí.
Hlavním hostem Kameramanských dnů bude oscarový kameraman Walter Lassally, který osobně uvede projekce svých filmů v Ponrepu a Studiu Béla, a na katedře kamery pražské FAMU uskuteční v pátek v 11.00 svůj Masterclass, který je ovšem otevřen nejen studentům filmové školy, ale i široké veřejnosti.
Walter Lassally (* 1926)
Už ve 28 letech se stal hlavním kameramanem, pracoval na snímkích Another Sky a Passing Stranger.
V 50. letech se stal jedním ze zakladatelů sociálně angažované Britské nové vlny, spolu s režisérky Lindsayem Andersonem, Tonny Richardsonem nebo Karel Reiszem. V začátcích tohoto proudu vznikly dokumenty Maminka to nedovolí (1955) nebo Poznamenané děti (1954), a poté celovečerní hrané snímky jako Osamělost přespolního běžce (Tony Richardson 1962), Kapka medu ( režie: Tony Richardson,1961) a dalšé.
Walter Lassally s těmito režiséry i nadále spolupracoval, paralelně však pěstoval ještě druhou filmovou kariéru - kameru vedl i nejvýznamějšímu filmaři řecké kinematografie MIhalisovi Kakojanisovi. Za jejich společný film Řek Zorba byl odměněn Oscarem.
Jeho kariéra pokračovala také spoluprací s režisérem Jamesem Ivorym (Bostoňanky), s českým režisérem Vojtěchem Jasným natočil německý televizní film podle předlohy Heinricha Bolla Klaunovy názory. V roce 2008 jej Asociace amerických kameramanů odměnila Cenou ASC za celoživotní dílo. Lassally se před dvěma lety objevil také jako herec ve filmu Před půlnocí režiséra Richarda Linklatera.
|
Kromě projekcí filmů Waltera Lassallyho Kapka medu, Osamělost přespolního běžce, Bostoňanky a dvou krátkých snímků Maminka to nedovolí a Poznamenané děti bude v rámci Kameramanských dnů uveden také film Larse von Triera Manderlay (35mm kopie), digitalizovaný Trainspotting nebo v netradičním čtvercovém formátu natočené kanadské drama Mami!