Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Před a po: tak se léčily šrámy filmu Hoří, má panenko

Kultura

  9:00
PRAHA - Film Miloše Formana Hoří, má panenko z roku 1967 vstupuje do kin v zrestaurované digitální verzi.

Jedna ze slavných scén Formanova filmu foto: NFA

Nikoliv uměle perfektní, ale takový, jaký šel před lety do kin: to je výsledek, ke kterému směřovali restaurároři slavného Formanova filmu. Hoří, má panenko je druhým z dvou set českých filmů, vybraných k digitálnímu restaurování. Iniciátorem byl, podobně jako u prvního digitálně zpracovaného filmu Marketa Lazarová, Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary. Práce proběhly pod vedením Národního filmového archivu, ve spolupráci s pražskými společnostmi Universal Production Partners a Soundsquare. Na zásah dohlíželi i zástupci FAMU a Asociace českých kameramanů a průběžné výsledky byly konzultovány s kameramanem filmu Miroslavem Ondříčkem. Restaurování zaplatila Nadace České bijáky. 

Patří do filmu úlitba hasičům?

Historický výzkum podle zástupců národního filmového archivu zahrnoval tři klíčové otázky: jaký barevný filmový materiál byl použit pro výrobu masových distribučních kopií, jaký byl formát obrazu a kdy byl do snímku umístěn počáteční titulek upozorňující, že snímek není namířen proti hasičům. Odpovědi byly takové, že masové kopie byly vyráběny na východoněmecký barevný materiál Orwocolor, měly formát obrazu
1:1,37 a počáteční titulek se v nich nevyskytoval (ten byl přidán až v březnu 1968).

Hoří, má panenko

1967, Filmové studio Barrandov - Carlo Ponti

Premiéra: 17. 10. 1967, Vrchlabí; 22. 12. 1967, Praha

Režie: Miloš Forman

Námět: Miloš Forman, Jaroslav Papoušek, Ivan Passer

Scénář: Miloš Forman, Jaroslav Papoušek, Ivan Passer

Kamera: Miroslav Ondříček

Architekt: Karel Černý

Výprava: Vladimír Mácha, Rudolf Beneš, J. Suchý

Střih: Miroslav Hájek

Zvuk: Adolf Böhm

Dramaturg: Václav Šašek

Hudba: Karel Mareš

Hrají: Jan Vostrčil (předseda plesového výboru), Josef Šebánek, Ladislav Adam, Vratislav Čermák, František Debelka, Václav Novotný, František Paska, František Reinstein, Josef Řehořek, Josef Valnoha, J. Řeháček (členové plesového výboru), Josef Kolb (Josef, hlídač tomboly), Milada Ježková (Josefova žena), František Svět (děda Havelka)

Při digitalizaci obrazu se pak vycházelo především z originálního negativu a obraz byl zbaven známek mechanického poškození a jiných nečistot - v menší míře automatickými funkcemi použitého softwaru, ve větší ručně.

Eliminovat brum

Digitalizace zvuku vycházela z optické zvukové stopy na kombinované kopii z roku 2009 ze zlínských laboratoří a z dochovaných magnetických záznamů v barrandovských laboratořích. Magnetický záznam je sice pro digitalizaci mnohem vhodnější, ale v použitelné podobě se ho zachovala pouze pětina délky.

Po přepisu bylo provedeno restaurování v digitálním prostředí. "Významných úprav bylo třeba zejména u materiálu původem z optické stopy. Bylo provedeno odšumění, odstranění lupanců a praskanců. Bylo také nutno eliminovat brum vzniklý při přepisu z projektoru," líčí zpráva Národního filmového archivu.

... a zpátky na filmový materiál

Nejstabilnějším médiem pro uchování dat paradoxně zůstává film. "Vzhledem ke krátkodobé životnosti a relativní formátové nestálosti nosičů dosud užívaných pro ukládání digitálních dat je finálním a z dlouhodobého hlediska nejdůležitějším krokem celého zásahu opětovné zapsání obrazové a zvukové informace na filmovou kombinovanou kopii se zvukem ve formátu Dolby Digital, kde jedině tento krok může v současnosti zajistit přežití audiovizuálního díla na dobu alespoň sta let," uvádí NFA.

Digitálně restaurovaná verze flmu Hoří, má panenko měla premiéru 30. června na festivalu v Karlových Varech. Do kin vstupuje právě dnes.

Autor: