Sobota 22. února 2020svátek má Petr 10 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Příroda jako zdroj inspirace. Dílo Tapia Wirkkaly do současného století prostě patří

Čistokrevné Finsko. Skleněná mísa s lakonickým názvem Lov. Tapio Wirkkala žil v... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čistokrevné Finsko. Skleněná mísa s lakonickým názvem Lov. Tapio Wirkkala žil v... | foto: FOTO UMĚLECKOPRŮMYSLOVÉ MUSEUM

PRAHA Kdo ještě nestihl výstavu Tapia Wirkkaly v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze, má čas do 26. ledna. Tvoří ji dvě části: jedna s názvem Tapio Wirkkala – Básník skla a stříbra, druhá je Nadčasová krása. Zahrnuje porcelán a sklo navržené Wirkkalou pro Rosenthal.

První, co laika na výstavě Wirkkaly zaujme, je čistota, průzračná krása a elegance tvarů, podle odborníkůmožná neznalecké klišé. A hned za druhé si všimne, jak významně Wirkkala čerpal z finské severské přírody, vrostlý do ní jako kus ledu nebo kus pařezu, jak se i jmenují některé jeho objekty. Pařez, Vír, Hřib, Mušle – slávka, Lišejník, Ledovec nebo jenom Kus ledu, Led z Paadaru, Díra v ledu, Proud řeky Tuonely, Bambus a podobně.

Na jeho mísách a vázách z rytého skla se objevují i sobi nebo výjev lovu na medvěda. Čtenář slavné knihy Petera Hoega Cit slečny Smilly pro sníh si vzpomene, že se v ní dozvěděl, jak mnoho výrazů mají Eskymáci pro sníh (přesněji nekonečně přípon přidávaných k základu slova sníh, které vyjadřují proměňující se kvalitu zmrzlé vody).

Inspirace přírodou nebyla jistě podřízená dobovému vkusu či estetice. Například váza a mísa s názvem Pařez vznikly v roce 1947 a vyráběly se nepřetržitě až do roku 1972, pak se vrátily do výroby ještě v letech 1983–94 a znovu v novém tisíciletí v letech 2001–2002. Příroda jako de facto všední, ale přitom zdroj dotýkající se věčnosti charakterizuje skandinávský design i architekturu obecně. Jejich světovost nevyrostla z obecných „globálních témat“, ale z vlastních kulturních kořenů. Dnes se „díla“ většinou nedají geograficky zařadit, integrita tvůrce a prostředí je dost výjimečná.

Sklo na všechny způsoby

Výstava ukazuje z Wirkkalovy tvorby především předměty běžného užití, sklenice, vázy, mísy nejen ze skla, ale i z porcelánu, ze stříbra i v kombinaci se dřevem, jídelní a nápojové soupravy, příbory a podobně. Některé předměty dekoroval milovanými ptáky. Vytvářel i jejich „sošky“ z bronzu, stříbra, hliníku nebo dřeva. Na výstavě mají vysoce elegantního zástupce, porcelánovou sošku křehké bílé Potáplice.

Se sklem pracoval Wirkkala na všechny způsoby – křišťálové sklo bylo foukané do formy, lité, broušené, nebo volně tvarované, pískované, malované kyselinou nebo barevně vrstvené. Byl řemeslně natolik zručný, že si formy na prototypy sám vyřezával ze dřeva a z grafitu.

Ve Finsku navrhoval především výrobky pro sklárnu Karhula – littala a to už od poloviny 40. let. V roce 1954 se stal jejím uměleckým ředitelem a začal spolupracovat s designérským studiem Raymonda Loewyho v New Yorku. Podle jeho vzoru vznikl v témže roce ateliér A-Studio, sdružující moderní finské designérské firmy, a Wirkkala se stal průmyslovým a uměleckým designérem celé skupiny.

Wirkkala také jako první finský designér navrhoval pro zahraniční firmu, a to německou porcelánku Rosenthal a její Studio-Linie. Zaměřil se na návrhy pro sériovou výrobu předmětů denní potřeby – jídelní servisy, první navrhl již v roce 1962, porcelánové vázy, příbory nebo sklenice a v 60. letech i vázy z bezbarvého a leštěného barevného skla a soubory nápojových sklenic. Z dvaceti sedmi jídelních souprav vyrobených mezi lety 1956–1985 byl Wirkkala autorem osmi. V roce 1977 pro Rosenthal také vytvořil porcelánovou vázu Papírový sáček. Kolik umělců touhle vtipnou hrou s jiným „neodpovídajícím“ materiálem inspiroval, se dá jen těžko odhadnout. Napadá mě třeba váza porcelánové Holinky Maxima Velčovského.

Ostatně Wirkkala tvarově a zpracováním skla ovlivnil i českou scénu. Ukázky československého dekorativního a stolního skla z 50. a 60. let 20. století ze severočeských skláren tvoří celou jednu vitrínu, ale bohužel s nepřehlednými popisky. Wirkkala zasahoval i do dalších oblastí designu, navrhoval interiér, nábytek, známky (zvítězil v soutěži na návrh poštovní známky pro OH v Helsinkách v roce 1940), šperky i osobité skulptury z laminovaného dřeva. Účastnil se mnoha mezinárodních výstav a získal mnohá významná ocenění. Například z několika přehlídek trienále v Miláně – v letech 1951 až 1963 – si přivezl hlavní ceny, stejně jako ze světové výstavy EXPO v Bruselu v roce1958, kde byl autorem finské expozice a získal první cenu v soutěži o nejlepší koncept městského bydlení budoucnosti. Výčet jeho úspěchů by byl velmi dlouhý a jeho dílo bez diskuse patří i do 21. století.

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Maso se nejčastěji prodává ve vakuově balených plastových obalech na miskách z... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Karlův most v Praze | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

TIP: Osvědčené lubrikanty, které vám zpříjemní milostný zážitek
TIP: Osvědčené lubrikanty, které vám zpříjemní milostný zážitek

Asi každá z nás někdy zažila pocit svědění a svíravého pocitu v intimních oblastech. O příjemných hrátkách si v takových chvílích můžete nechat jen zdát. Co když se ale tyto problémy dají řešit pomocí lubrikačního gelu?