Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Radostná práce a další agitační poklady z Národního filmového archivu

Kultura

  6:00
Podívejte se zdarma online na ukázky z dosud téměř neznámé sbírky zakázkových krátkých filmů 30. a 40. let z Národního filmového archivu. Až do neděle 8. března je v rámci projektu Atomy věčnosti k vidění například snímek Radostná práce režiséra Jiřího Lehovce z roku 1946 nebo o rok mladší Daňová morálka, natočená na zakázku Ministerstva financí s cílem podpořit poválečnou politiku v období dvouletky.

Daňová morálka (1947). foto: Národní filmový archiv

Projekt Atomy věčnosti iniciovala stejnojmenná originální filmově vědecká práce filmové historičky Lucie Česálkové, jejíž knižní podobu vydal Národní filmový archiv. V knize se Česálková věnovala dosud nezmapovanému období českého krátkého filmu 30., 40. a 50. let, speciálně filmům, které vznikaly na zakázku státních i jiných institucí.

Daňová morálka (1947).
Křižovatka života (1947).
Radostná práce (1946).
Útok na Prahu (1943).

Kolekce archivních snímků z tohoto období představuje různá témata tehdejší společnosti, především z oblasti sociální politiky. Na filmech se podílely i významné tvůrčí osobnosti českého dokumentu, například zmiňovaný Jiří Lehovec, který se proslavil například avantgardní oslavou velkoměsta ve filmu Rytmus (1941). Snímky jsou nyní na omezenou dobu přístupné online díky platformě DAFilms.cz a ve spolupráci s ní také exkluzivně na serveru Lidovky.cz.

Protiletecká ochrana pro každého

Nejstarší z pěti filmů zpřístupněné kolekce je snímek Útok na Prahu z roku 1936. Krátký film využívající záběrů z cvičného poplachu z téhož roku vznikl jako součást větší série snímků, které si v rámci preventivní propagační kampaně objednala Civilní protiletecká ochrana. Pomocí příruček, plakátů i filmů bylo upozorňováno na potenciální hrozbu válečného útoku, byly předváděny modelové situace, které mohou postihnout i civilní obyvatelstvo, a prezentovány možnosti, jak na tyto situace reagovat. Snímek nebyl opatřen žádným komentářem, závěrečné slogany jeho mezititulků však jednoznačně vybízely k vlastenecké obraně – se specifickým zacílením na ženy. 

Válka o zdraví z roku 1938 režiséra Jana Libory je ukázkou produkce jedné z nejprestižnějších výroben dokumentárních filmů přelomu první a druhé republiky, kulturního oddělení společnosti AB, na straně druhé ukazuje dobovou tendenci využívat dokumentární film k propagaci domácích veřejně prospěšných institucí či ústavů. V tomto případě se jedná o Státní ústav zdravotnický a jeho roli ve vývoji léčiv a organizace preventivních očkování dětí.

Radostná práce Jiřího Lehovce z roku 1946 dokazuje, jak flexibilně mohly v dokumentárních filmech v těsně poválečném období cirkulovat obrazy natočené ve válečném období pro jiné účely. K propagaci zaměstnanosti v textilním průmyslu zde Lehovec využil filmový materiál, který v roce 1942 sám natočil na zakázku Němci ovládané náchodské textilky Mautner Textilwerke.

K otázce zaměstnanosti se vztahuje také film Křižovatka života režiséra Ludvíka, který byl později za normalizace obávaným ústředním dramaturgem Filmového studia Barrandov. Film z roku 1947 jako zakázka Ministerstva sociální péče za pomoci inscenovaného příběhu poukazuje na význam poraden pro volbu povolání a správné profese jakožto základu lidského štěstí...

Poslední z uváděných filmů Daňová morálka si naopak objednalo Ministerstvo financí. Režisér Vladimír Čech jej pojal jako obhajobu daňového systému, jež mimo jiné v nadsázce ukazuje, kam by vedlo, kdyby se daně neplatily.

Více o projektu Atomy věčnosti a spolupráci s platformou DAFilms, která filmy z Národního filmového archivu zpřístupnila, se dozvíte ZDE.

Autor: