RECENZE: Britannia. Hra o trůny se o své prvenství rozhodně strachovat nemusí

6:00
LONDINIUM/ŘÍM - Britannia, seriál o svárů Keltů a Římanů, si měl vzít to nejlepší z oblíbených Vikingů a Hry o trůny. Místo toho ale druidové upekli dort po vzoru pejska a kočičky. Britannia je sice ve výsledku zábavná podívaná, často ale jen díky celkovému amatérství své produkce.

Princezna Kerra (Kelly Reillyová) musí bojovat s Římany. Seriál Britannia (2018). foto: SKY TV

První díl Britannie začíná velmi slibně - Generál Autus Plautius (David Morrisey) shromáždí čtyři římské dezertéry a donutí tři z nich zabít svého druha, aby získali zpět jeho důvěru. Nejsilnější scénu celé série si bohužel Britannia vyplýtvala již v prvním dílu. Diváka možná zpočátku zarazí i tímto ilustrovaná míra násilí. S dalšími díly je ale jasně patrné, podle jakého klíče scenáristé Britannii tvořili - Hra o trůny ukázala potoky krve, my ukážeme celé řeky. Hra o trůny ukázala bradavku, my ukážeme rovnou dvě a ještě k tomu pomalované keltskými válečnými barvami.

Děj seriálu je zasazen na britské ostrovy v roce 43 našeho letopočtu. Po panenské přírodě plné divoké zvěře jsou rozesety malé keltské osady. Mírové soužití barbarských kmenů je ale narušeno, když císař Claudius vysílá na ostrovy svého již výše zmíněného generála Auta Plautia se čtyřmi legiemi armády. Princezna Kerra (Kelly Reillyová) se snaží roztříštěné keltské kmeny spojit. Jedině tak mají naději římským vojskům alespoň chvíli odolávat. Příslib naděje slibují druidové, kteří se vynoří z hlubokých hvozdů. Každý přece ví, že druidové ovládají magii a dovedou oživit mrtvé.

Senatus Populusque Romanus. Seriál Britannia (2018).
Římská armáda je na obzoru. Seriál Britannia (2018).

Chtělo by to vybrousit

Britannia bohužel působí amatérsky. Velká síla Hry o trůny a Vikingů je v citu pro detail na každé kulise nebo třeba i na kostýmech herců. Všechno se podřizuje dokonalému diváckému zážitku. Druidové z Britannie se naproti tomu nejspíše oblékali v šatně za tmy, aby následně mohli čarovat obklopeni ozdobenými kusy umělé hmoty. Špatná je i celková kvalita zvuku, v tom se můj dojem shoduje i se zahraničními recenzemi. To je patrné hlavně v bojových scénách. Z předpremiérových ukázek ale není žádný z výše zmíněných problémů patrný.

Scénář Jeze a Toma Butterworthových je pak čistě průměrný. Britannia má několik výborných momentů, ale jejich kvantitou zůstává daleko za svou předlohou. Repliky jsou často hluché a padají na prázdno. Mimochodem, v Britannii se opravdu hodně nadává. Oblíbené anglické slovíčko fu*k je zde skloňováno ve všech možných pádech. Je až hřejivé vidět, že Římané a Keltové, ač historicky s velmi odlišnými jazyky, nadávají ve finále úplně stejně.

Jestli se pak Vikingové, druhá zjevná předloha tohoto seriálu, alespoň do jisté míry chlubí realistickou historickou předlohou, tak tu Britannia hned z počátku utopí šílenými psychedelickými světy, do kterých dokáže nebožáky přenést hlavní druid Vero (MacKenzie Crook).

Dobré herecké výkony v krásné krajině

RECENZE: Vikingové. Nelítostní nájezdníci se zatím plaví v klidnějších vodách

Rozhodně se dají pochválit herecké výkony. David Morrisey dokáže být v roli římského generála krutý i shovívavý, dokáže se s uvěřitelnou kamennou tváří dívat na šílené psychedelické keltské orgie. Nikolaj Lie Kaas zase hraje Divise, správně střelenou postavu, která se jinak vážnému seriálu stará o komickou vložku. Pokud zde herce něco ubíjelo, tak jen opravdu průměrný a hluchý scénář.

Našinec může seriálu dát plusové body i v tom, že zobrazuje krásné kouty Česka. Seriál se totiž natáčel na Hrubé skále v Českém ráji, lomu Velká Amerika (kde stál dokonce legendární Stonehenge), v Praze a na polích ve středních Čechách.

Britannia je tak seriálem, který své ambice nenaplnil. Vikingům ani Hře o trůny se totiž nepřiblížil ani z dálky. Je to sice ve výsledku zábavná podívaná, ale často jen díky svým přešlapům.

Britannia
První série (9x 41-69 minut)