Seriál vychází ze Zelenkovy stejnojmenné divadelní hry, kterou s úspěchem uvádí v Dejvickém divadle. Sám tvůrce ale říká, že televizní tvar se od toho divadelního výrazně odpoutal.
Děj je zasazen na počátek tisíciletí a jeho základem je usilovná snaha dabingového studia Zero prosadit se na trhu poté, co náhle zemřel jeho majitel a zkušený režisér Jiří Arch. Jak říká studiový technik Pavel, stačí takhle maličko a budou nejlepší v Čechách – jenomže handicap studia se kupodivu naopak neustále zvětšuje. Například s ním postupně odmítnou spolupracovat všichni herci. Naštěstí v sobě dabérský talent objeví technici Pavel (Václav Neužil) a Karel (Hynek Čermák), pomůže jim i nový kolega David (Marek Adamczyk) a Karlova sestra Lada (Tereza Voříšková). Nemají sice tak dobré zakázky jako konkurenční studio Míchačka, ale pořád je tu třeba seriál Kapitán Filcka...
RECENZE: Byla Marie Terezie rakouská Angelika? Jaký je film o ‚zamilovaném‘ císařství |
Očekávaným hereckým vrcholem seriálu Dabing Street je několik dílů trvající přítomnost Miroslava Krobota coby nedůtklivého režiséra Jandy. Výtečně jsou ale ve svých rolích zabydleni také všichni stálí hrdinové v čele s Klárou Melíškovou coby vdovou po režisérovi Archovi, která se snaží zděné studio postavit na nohy a navštěvuje kvůli tomu manažerské kurzy. V rámci autorské hry s prostředím českého hereckého rybníka nabízí seriál též hvězdy hrající samy sebe – hned v prvním díle má zářivé sólo Jiří Bartoška jako zdatný pohřební řečník. Jímavý výkon podává Viktor Preiss, herec, který nikdy neřekl sprosté slovo, a diváci si zajisté nadlouho zapamatují také dabéra Filipa Švarce.
Seriál v seriálu
Zelenkův situační humor vychází často z těch nejprostších principů (třeba z toho, že předseda herecké asociace v podání Norberta Lichého je bizarně tlustý), zpravidla ale nekončí jen u prvoplánového vtípku. Dokonce i tak ohraný žert, jako je kroužení okolo různého významu slova „šukat“ v češtině a v polštině, se tu podaří ještě alespoň o kousek posunout a dohrát.
Své rámcové téma rozvíjí Dabing Street v různých rovinách včetně toho, že se tu řeší Zelenkova oblíbená otázka české identity: dabing byl přece po léta považován za jeden z našich národních pokladů a určitě nikdo neměl tak dobrého Louise de Funése jako my v podání Františka Filipovského... Hrdinové Dabing Street však musí tento mýtus bránit proti sílícím hlasům, že dabing naopak zničil schopnost českého národa učit se cizí jazyky a vzal zahraničním hercům jejich přirozený projev. Dokonce padnou tak silná vyjádření, jako že dabing je hnus a podvod. A rozhodné slovo k tomuto sporu pronese sám František Filipovský.
Zřetelný rukopis Petra Zelenky se projevuje v celkové lehce absurdní nadsázce i v obohacení seriálu o roviny mystifikace a parafrází jiných výtvorů. Vedle napůl loutkového seriálu o kapele muněk, které hrají lidem v rozkroku, se lze setkat třeba s alternativní verzí slavného filmu Na dotek. Dialog z tohoto snímku plný popisů sexuálních aktivit kuriózně podbarvuje dramatické události v dabingovém studiu v úvodní epizodě a nastavuje styl celého seriálu: Dabing Street nešetří drsným humorem ani peprnými výrazy. Byla by ovšem škoda, kdyby jej to snad mělo odsunout až za desátou hodinu večerní. Ne všechny epizody Dabing Street jsou dokonalé a ne každý vtip hlubokomyslný, ale v úhrnu je to zdaleka to nejlepší, co Česká televize v oblasti zábavy za dlouhá léta nabídla.
Dabing Street Scénář a režie: Petr Zelenka Vysílání od 8. 1. ve 21.05 na programu ČT 1 |