Sobota 22. února 2020svátek má Petr 10 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

RECENZE: Finnmark, jenž rychle vyšumí. Samcova inscenace působí nepromyšleně

Inscenace Finnmark. Režie: Matěj Samec, Jana Preková. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Inscenace Finnmark. Režie: Matěj Samec, Jana Preková. | foto: MF

PRAHA Matěj Samec, divadelní dramaturg MeetFactory, napsal a spolu se scénografkou Janou Prekovou i režíroval hru Finnmark. Zasadil ji do dnes stále oblíbenějšího skandinávského prostředí, konkrétně do nejsevernějšího území pevninské Evropy v Norsku.

Volba exotického místa nese trojí význam. Samec se, byť jen okrajově, dotýká ekologické problematiky, změn, které v tomto prostředí nastávají vlivem klimatických procesů. Patrná je též aluze na populární severskou detektivku – děj Finnmarku má svým nedořečeným a enigmatickým dějem určité detektivní rysy. Podstatná je však existenciální rovina této volby: nehostinná a odloučená krajina autorovi slouží jako místo lidského usebrání, cesty k sobě samému při odvržení všeho civilizačně zbytečného.

Inscenace Finnmark. Režie: Matěj Samec, Jana Preková.
Inscenace Finnmark. Režie: Matěj Samec, Jana Preková.

Takové rozhodnutí podniká hrdinka Unn, která se do zmíněných míst vydala (zřejmě) po milostném románku s manželem své sestry Siss. Ta, na začátku hry, po (nejednoznačné) smrti svého manžela za Unn přijíždí, aby si v kulisách extrémního počasí, při narůstajícím množství sněhu vše vyříkaly...

Samec rozehrává vztahové drama, které ovšem ničím zvlášť nepřekvapí. Neobsahuje žádný motiv, žádnou situaci, která by šla nad rámec obvyklých schémat; a podobnou roli splňuje i samotné prostředí: aktuální problematiku jen naťukne a symbolika místa je tu takříkajíc nabíledni.

Inscenace se odehrává v černém boxu, jehož zadní stěna je vyskládaná dřevem – příznačným materiálem severského prostředí; dále si vystačí s jen pár předměty: kobercem, křeslem, neurčitými hromadami s kožešinami. Unn (Anita Krausová) je oblečená do mohutné zimovzdorné kombinézy, Siss (Zuzana Stavná) na sever dorazila v městském kostýmku.

Samec si ani jako autor, ani jako režisér nepočíná příliš šťastně, když po úvodním seznámení a rozpoznání se postav nechá dlouhé minuty Unn vést monolog, jímž se svěřuje a „nastavuje zrcadlo“ mlčenlivé a nereagující Siss. Krausová, která se textově nemá pořádně oč opřít, své repliky spíše jen odříkává; její projev je plochý, nevede k nějakému fortelnějšímu vyobrazení figury. Výsledkem je, že inscenace již zkraje ztrácí tempo, působí monotónně, až úmorně.

Režisér si při budování dramatu snaží vypomáhat náladotvornou hudbou Jakuba Kudláče – ponejvíce taneční styl zní ale nepřípadně: proč právě ten v intimním dramatu z dalekého severu? Podobně konfúzní je i světelná režie – co chvíli se bez hlubšího opodstatnění na scéně zhasíná a zase rozsvěcí. A neuvážlivé je, řekl bych, i herecké obsazení – Krausová i Stavná jsou si svým křehkým, jemným projevem (zvláště pokud jde o hlas) typově velmi podobné, čímž se tlumí žádoucí střet postav a obecně dramatický nerv inscenace.

Samcova režie, obecně nahlédnuto, působí nepromyšleně, nahodile, textu, běžícímu v dosti zajetých kolejích, nijak nepomáhá. Ba naopak. Něco málo přes hodinu trvající Finnmark je inscenací, která vzápětí vyšumí.

MATĚJ SAMEC: FINNMARK

Režie: Matěj Samec, Jana Preková

Scéna a kostýmy: Jana Preková

Hudba: Jakub Kudláč

Dramaturgie: Kateřina Šavlíková

Divadlo MeetFactory, Praha, premiéra 19. 12. 2019

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Maso se nejčastěji prodává ve vakuově balených plastových obalech na miskách z... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Karlův most v Praze | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...