RECENZE: Jak uspět ve světě bílých? Ma Rainey i Noc v Miami ten recept znají

Film Ma Rainey - Matka blues (2020). foto: NETFLIX

LOS ANGELES - Dva oscaroví kandidáti, filmy Ma Rainey – matka blues a Jedna noc v Miami, mají společného víc než jen barvu pleti svých protagonistů a tvůrců. Poslední představení Chadwicka Bosemana však nabízí jen jeden z nich.
  16:00

Od skandálu shrnutého pod známým hashtagem #OscarsSoWhite si americká filmová akademie dává pozor na svou image a postupně pracuje na své transformaci. Ta zahrnuje i větší zájem o filmy s černošským obsazením a tématy. Letos by do oscarového klání podle předpokladů měly vstoupit dva, Ma Rainey – matka blues a Jedna noc v Miami.

Chadwick Boseman ve filmu Ma Rainey - Matka blues (2020).
Film Ma Rainey - Matka blues (2020).

Snímky, které by se do českých kin za normálních okolností pravděpodobně nedostaly, nyní můžeme vidět na VOD (video na vyžádání) platformách. Ma Rainey od Vánoc na Netflixu, Jednu noc v Miami od konce minulého týdne na Amazonu. Oba kromě oscarových ambicí spojuje řada dalších prvků. V každém filmu například vystupují skutečné postavy.

Ma Rainey patřila mezi první afroamerické profesionální zpěváky, jako jedna z prvních bluesových zpěvaček také vydávala desky. Právě během jednoho nahrávání v létě 1927 se odehrává nový film. Jeho druhá hlavní postava, ambiciózní trumpetista Levee, který nechce poslouchat příkazy své šéfky a sní o vlastní kariéře, je ovšem fiktivní. Zastupuje mnoho osudů černošských profesionálů, jejichž ambice tvrdě narazily na rasistickou realitu.

Jedna noc v Miami vychází ze skutečného setkání čtyř slavných mužů v únoru 1964, v den, kdy se 22letý Cassius Clay stal poprvé světovým šampionem. Večer mladý boxer strávil se svými kamarády, hráčem amerického fotbalu Jimem Brownem, zpěvákem Samem Cookem a politickým a náboženským aktivistou Malcolmem X. O čem kvarteto mluvilo, je také invence, jisté je, že o několik dní později Clay oznámil změnu svého jména na Muhammad Ali.

Oba filmy také nezakryjí, že mají divadelní předlohu. Stojí na skoro nepřetržitém dialogu a silných hereckých výkonech, většinu času tráví na jednom místě během jednoho dne. Ma Rainey napsal August Wilson začátkem 80. let a její adaptace patří do plánu herce a v tomto případě producenta Denzela Washingtona zfilmovat všechny hry zesnulého černošského dramatika.

Jako první se na plátno dostaly Ploty, které vynesly Oscara Viole Davisové. Ta dostala hlavní roli i tentokrát, v režii spíše divadelníka George C. Wolfea. Fyzicky se pro ni změnila i díky výraznému make-upu a vycpávkám skoro k nepoznání, postava bluesové divy herečce proslavené rolemi hrdě trpících obyčejných žen ve filmech Pochyby nebo Černobílý svět navíc poskytla i prostor připomenout svou živelnější hereckou stránku.

Její Ma Rainey je hvězda, která se tak nezdráhá i chovat. Její mnohdy nesnesitelné nároky ovšem film postupně odkrývá jako strategii, jak donutit pohrdavé bělošské okolí k alespoň nějakému respektu. Podobně iritující je ve svém sebeupřednostňování i její oponent Levee, který místo pozdních příchodů nebo odmítání zpěvu volí záplavu slov a prosazování vlastních nápadů.

Také u něj jde o taktiku přežití, ovšem o dost chatrnější. Jeho tragédie nakonec tvoří srdce vyprávění, přestože k ní dojde až nepřesvědčivě náhle. Smutek z osudu Leveeho navíc prohlubuje smutný osud jeho představitele Chadwicka Bosemana, jenž podlehl rakovině v době postprodukce snímku. Poslední role ukazuje herce proslaveného postavou superhrdiny Black Panther v naprosto jiné podobě, nervní, expresivní, hluboce tragické.

Film zaplavený dialogy

Jedna noc v Miami tak hvězdné obsazení nenabízí, nejznámější je herec a zpěvák Leslie Odom jr. oceněný soškou Tony za muzikál Hamilton. Všichni herci jsou nicméně velmi dobří a jejich civilní pojetí je sympatičtější. I oni však zaplavují diváky dialogy, které pro film upravil sám autor osm let staré divadelní hry Kemp Powers. Toto kvarteto své strategie, jak uspět ve světě bílých, probírá důkladně a do detailů a vzájemně se sebou polemizuje.

Ideální divák by měl proto znát něco o životech oné čtveřice, o situaci v USA 50. a 60. let a ještě umět dobře anglicky, Amazon totiž nenabízí české titulky. Oscarová herečka Regina Kingová, která tímto filmem debutuje jako režisérka, nedokáže konverzaci příliš filmově oživit.

Její snímek tak vyniká jen v úvodu, který výstižně představuje protagonisty a jejich postavení. V závěru sice zazní emotivní Cookeova píseň A Change Is Gonna Come, tvůrci ale překvapivě nepracují s jeho podivnou smrtí v prosinci 1964, i zavraždění Malcolma X v únoru 1965 zmíní polovičatě.

Ma Rainey naopak od pomalého, upovídaného začátku nabírá sílu k silné tečce. Poslední scéna, vymyšlená přímo pro film, palčivě shrne rasismus i nespravedlnost, lži a kulturní chudokrevnost, jež se s ním pojí.

MA RAINEY – MATKA BLUES

USA 2020, 94 min.

Režie: George C. Wolfe