RECENZE: Králové zlodějů jsou hajzlíci ze staré školy

6:00
LONDÝN - Důchodci nevykrádají sejfy s diamanty každý den. Když se tak stane, hned je z toho dobrý námět na film. Britští Králové zlodějů se sirem Michaelem Cainem v hlavní roli se nicméně nesoustředí na akci samotnou, nýbrž na jedovaté vztahy uvnitř loupežnické party.

Charismatický zločinec. Sir Michael Caine se v Králích zlodějů vrací k typu role, který dokonale ovládá. Snímek Králové zlodějů (2018). Režie: James Marsh. foto: BIOSCOP

Ze sejfu v londýnském sousedství Hatton Garden začátkem dubna 2015 zmizely cenností v hodnotě dvou set milionů liber a incident zákonitě vzbudil pozornost médií a veřejnosti. Už po sedmi týdnech případ dostal nečekanou pointu: loupež nespáchal špičkově vybavený a perfektně zorganizovaný gang, nýbrž skupinka vysloužilých zločinců s průměrným věkem kolem sedmdesáti let. | Případ z Hatton Garden se během pouhých tří let dočkal už třetího filmového zpracování. Nejzvučnější jména jsou podepsaná pod tímto nejnovějším. Režisér James Marsh dovedl herce Eddieho Redmayna k oscarovému výkonu v Teorii všeho, iniciátora loupeže v Králích zlodějů ztvárnil Michael Caine, kterého k roli vedle věku (letos pětaosmdesát) a hereckých kvalit předurčují i výrazný cockney přízvuk a filmografie čítající řadu postav charismatických zločinců, například ve snímcích Chyťte Cartera či Italian Job.

Zlodějská parta. Snímek Králové zlodějů (2018). Režie: James Marsh.
Za mřížemi. Snímek Králové zlodějů (2018). Režie: James Marsh.

Caine hraje vysloužilého kriminálníka Briana Readera, který se za svou „kariérou“ ohlíží s hrdostí a cítí snad i jakousi stavovskou čest. Když pochová milovanou manželku, začnou ho zase svrbět prsty a skočí po nápadu, s nímž přišel o dvě generace mladší Basil. Ten má přístup do domu, který v Hatton Garden sousedí se sejfem. Brian dá dohromady partu dávných kolegů a akci s nimi přes velikonoční víkend provede.

Filmy o elaborovaných loupežích, jako třeba série Dannyho parťáci, si dávají záležet na popisu sestavení týmu a příprav na realizaci a samotnému provedení pak věnují velký prostor. Králové zlodějů však jdou na věc překvapivě rychle. Samotná „vykrádačka“ proběhne až absurdně hladce, jako by ochranka a policie přes Velikonoce spaly. Nevadí dokonce ani to, že stařeček Kenny na hlídce usne a navíc si zapomene vzít naslouchátko. Pánové při akci mají dost času probírat umělé kyčelní klouby a aplikovat si inzulin. A když se strhne hydraulická rozpěrka, není problém dát si den pauzu a zajít koupit novou.

Králové zlodějů totiž pracují starosvětsky, což je v žánru zahlceném sofistikovanými elektronickými udělátky příjemné osvěžení. Dráty alarmu se prostě přestříhávají, díry se vrtají otravně pomalu, i mobily mají zloději obstarožní.

RECENZE: Zlatý podraz. Pocta basketu a lidskému charakteru

Skutečné drama nastane až ve chvíli, kdy je lup „v suchu“. Dosavadní kamarádské hašteření přeroste v regulérní boj o kořist a ožijí dokonce křivdy z minulosti. Z roztomilých stařečků se vyklubou staří hajzlíci, kteří se přitom hádají jako malí kluci o angličáky.

Právě tento charakterový přelom přináší nejvíc hereckých příležitostí. Michael Caine, jenž Briana do té doby hrál jako zloděje aristokrata, se změní v zahořklého dědka, Jim Broadbent, kterého máme spojeného s rolemi laskavých pánů v britských „konverzačkách“, dostane zlý lesk v očích, a Ray Winstone, vyhledávaný představitel hrubiánů, „aspoň“ přijde o humor.

Vyšetřování ve filmu probíhá v efektním kontrastu k počínání pachatelů: zatímco dědové nezavřou pusy, vypouštějí z nich samé vulgarity a nejsou schopní se shodnout na dalším kroku, policie pracuje efektivně a bez jediného slova. Proti heverům a rozbrušovačkám najednou stojí všudypřítomné digitální kamery. Tento protiklad starého a nového ještě zdůrazňují nostalgické prostřihy z filmů, v nichž Caine a jeho kolegové hráli zamlada.

Konec je nepřekvapivý, jde přece o příběh podle skutečných událostí. Mile neokázalá kriminálka Králové zlodějů i přes svůj název kriminálníky nijak neoslavuje – a taky ukazuje, že jen věk sám o sobě z člověka vlídného stařečka neudělá.

Králové zlodějů

Velká Británie 2018

Režie: James Marsh