Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

RECENZE: Krvavá svatba. Drama o sváru citu a rozumu

Kultura

  6:00
PRAHA - Lorkova Krvavá svatba patří k nejbásnivějším hrám světového repertoáru. Tentokrát po ní sáhl režijní tandem SKUTR a v Národním divadle jej inscenoval v obrazivém tvaru a výrazné pohybové stylizaci.

Inscenace Krvavá svatba. foto: Národní divadlo. Martin Špelda.

Vypjaté drama o touze a nezvladatelné vášni a také o konfliktu citu a rozumu je prakticky jediným básníkovým textem, který se pravidelně vrací na naše jeviště. Léta se také hraje ve starším překladu Vladimíra Mikeše, který byl použit i nyní. SKUTR od počátku zdůrazňují metaforickou podobu příběhu, děj až přespříliš dotvářejí symboly, asociacemi, pohybovými kreacemi, hudbou a zpěvem a místy se tvar těmito vsuvkami až zahlcuje. Text je ale sám o sobě básnivý dost a toto přepoetizování jej rozbíjí, ba i znejasňuje. Od první pronesené věty ve vzduchu visí budoucí tragédie, vše k ní fatálně směřuje a vyjevuje se z mnoha náznaků – z replik, gest, rytmu. Motiv nože, který zbytečně zabíjí, se stále vynořuje, muži tyto své zbraně stále vytahují a brousí.

Inscenace Krvavá svatba.
Inscenace Krvavá svatba.

Režie svět rozděluje na ženskou a mužskou část, ženy jsou doma (zde štrikují) a trpně přijímají svůj osud, musejí vždy zapomenout, co se událo, předstírat, žít cizí život. Zatímco muži ovšem rozhodují, vyžívají se v rodových mstách, podléhají emocím, jsou plni sobectví. Oba světy se spojí, ale v závěru zase zůstávají oddělené, ženy se společně semknou, ale nic jiného už nezvládnou, odevzdaně se vracejí k svým pracím. První obraz zastihuje ženy s klubky a pletením a v očekávání, chystá se svatba. Simona Rybáková je oblékla do žluté, je to barva vyprahlé půdy, pálícího slunce, které city vyostřuje a zbavuje lidi rozumu.

Jeviště Stavovského divadla je vykryté vysokými zdmi, na nichž spatřujeme archetypální (možná biblickou) krajinu, v druhé části, kdy tragédie vrcholí, se vše promění v bezvýchodný prostor připomínající kobku ze železných plátů, v něm se tyčí podivné nástroje jako železný drtič, cirkulárka. Orchestřiště je místem, kde se vraždí a kde zůstávají ležet mrtví muži s měsíčky jablek na vyhaslých očích. Nad vším září studené světlo luny, která je ovšem přítomná i v personifikované podobě jako zlá sudička (Soňa Červená), která si své oběti značí a kreslí mužům na hruď červené kříže. Červená ztvárňuje i připsanou postavu zemřelé Nevěstiny matky, která dění němě přihlíží.

Od folkloru k Madonně

Folklór se mísí s avantgardou v Krvavé svatbě na prknech Stavovského divadla

Režijní duo SKUTR zjevně chtělo akcentovat obecnou baladičnost příběhu, nabídnout podobenství o životě a jeho protipólu, smrti. Chtěli se vyhnout umělému vytváření španělského prostředí, ale nevzdali se ho úplně. Zůstalo přítomné v několika španělských rytmech, které výrazně přebíjí slovenský folklor, a nechybí ani italské šlágry ze San Rema 60. let, které obsedantně interpretuje Smrt v podání Saši Rašilova. A zaslechneme i Madonnin hit Like a Virgin. Celkově je tenhle pelmel značně iritující a rozhodně méně by bylo více. Tohle Španělsko na slovenský způsob je místy dost přepjaté. To platí i pro stylizované zápasy a odfrkávání po koňském způsobu jako výraz neukočírovaných vášní.

Na druhé straně je tu řada poetických scén, působivě vychází dialog Nevěsty (Pavla Štorková) se Služkou (Pavla Beretová) před svatbou, který má v sobě mrazivé napětí a tušení věcí příštích. To platí i pro následné setkání Nevěsty s Leonardem (Filip Kaňkovský). Jiná řešení dobře fungují i díky výtvarným nápadům, například svatební závoj je opakovaně použit jako výmluvný symbol, a to i ve scéně, kdy se Ženich (Patrik Děrgel) a Leonardo zabíjejí.

Rezignaci s ironickým podtónem vnáší postava Otce nevěsty v podání Davida Prachaře. Matku hraje Taťjana Medvecká v měkčí poloze, je víc zranitelná než nenávistná. SKUTR uchopil Krvavou svatbu po svém jako syntetický tvar, kterému dominuje pohybové ztvárnění a hudba. Částečně ale tak rezignoval na důslednější rozehrání situací a vnitřní svět postav, jejich náhlá a absolutní vzpoura pak zůstává poněkud nevysvětlená.

Federico García Lorca: Krvavá svatba

Překlad: Vladimír Mikeš

Režie: SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský)

Scéna: Jakub Kopecký,

Kostýmy: Simona Rybáková, Hudba: Petr Kaláb

Národní divadlo, premiéra 16. 3.

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...