18. ledna 2019 5:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

RECENZE: Kursk. Film o slavné tragédii je ponorkové porno

Moc se to nepovedlo. Colin Firth v ponorkovém dramatu Kursk Thomase Vinterberga. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Moc se to nepovedlo. Colin Firth v ponorkovém dramatu Kursk Thomase Vinterberga. | foto: Bioscop

RUSKO Film o tragédii ponorky Kursk je smrtící smrští klišé a kýče. O motivaci režiséra Thomase Vinterberga lze jen spekulovat a nad účastí hereckých hvězd Colina Firtha či Maxe von Sydowa zůstává rozum stát.

Po smrti tatínka chlapeček dostane jeho náramkové hodinky, aby je opatroval a nechal se jimi vést ve stopách otcova hrdinství. Z tohoto děsivě kýčovitého motivu si dělal Quentin Tarantino v Pulp Fiction legraci už před čtvrt stoletím. Ve filmu Kursk je však použitý s vážnou tváří, přičemž chudáci hodinky mají vyvolat slzičky hned dvakrát: na začátku snímku se jich několik námořníků vzdá, aby jimi zaplatili svatební hostinu svého soudruha.

Vzpomínat v této souvislosti na slavné válečné drama Lovec jelenů, kde pravoslavná svatba na úvod rovněž sloužila k představení hlavních hrdinů, je téměř svatokrádež. Kursk, natočený podle katastrofy stejnojmenné ruské ponorky, při níž v roce 2000 zemřelo 118 členů posádky, má k psychologické propracovanosti dramatu z války ve Vietnamu na námořní míle daleko.

Svíčka za uvězněné námořníky. Snímek Kursk (2018). Režie: Thomas Virtenberg.
Manželé Averinovi, toho času ještě šťastný pár. Snímek Kursk (2018). Režie:...

Základní fakta Kursk uvádí nejspíš správně, ostatně vznikl podle faktografické knihy renomovaného novináře Roberta Moora. Ponorka tedy 12. srpna 2000 vyplouvá ze základny Vidjajevo v Murmanské oblasti na námořní cvičení, které Rusko v tak masivním měřítku neprovedlo od rozpadu SSSR. Nedlouho poté na palubě exploduje cvičné torpédo a o dvě minuty později vybuchnou i další hlavice. Ponorka považovaná za nepotopitelnou klesne na dno Barentsova moře.

Do konce filmu v tu chvíli zbývá hodina a půl, přičemž už úvodní stopáž plná laciných emocí a markýrovaných východních přízvuků jasně naznačí, o jaké divácké utrpení půjde. Po zbytek snímku se střídají tři linie. V ponorce skupina námořníků, kteří přežili detonace, zmírá zimou a nedostatkem kyslíku. Na základně se šikují jejich manželky a zoufale se dožadují informací od ruského námořnictva, které se událost snaží bagatelizovat. A v západní části Evropy vzniká pokus o mezinárodní pomoc, v níž by spojili síly britské námořnictvo, potápěči z norských těžebních plošin a NATO.

Anekdoty a sborový zpěv

Žádná z postav nepřekračuje jednorozměrnou šablonu známou z filmů podobného ražení. Námořníci jsou hrdinové, navzájem se povzbuzují vyprávěním anekdot a sborovým zpěvem, a když jde do tuhého, začnou vzpomínat na otce a psát synům. Ze skupiny vyvstává zejména Michail, iniciátor „akce hodinky“.

Manželky trpí nejistotou a křičí si novinky navzájem do oken paneláků (protože v Rusku roku 2000 nejsou telefony). Michailova žena Táňa vyzývá námořní velitele k odpovědnosti držíc malého Míšu za ruku a s dalším synem na cestě, zřejmě aby působila ještě úpěnlivěji. Admirálové jsou ale nesmlouvaví, v Rusku se přece havárie nedějí a o zahraniční pomoc tam nikdo nestojí. V Severním moři přitom čeká na povel účastný komodor Russell... Veškeré dění směřuje k vyvolávání emocí tak instantních, až to svou přímočarostí připomíná pornografii.

Věrohodný šlendrián

K dobru lze Kursku přičíst, že autenticky přibližuje prostředí ponorky i ruský šlendrián, v jehož rámci se záchranná plavidla zčásti rozprodají na turistické výlety do Mariánského příkopu a zčásti trpí zpuchřelým těsněním a slabými bateriemi. Orientální pohrdání životem jednotlivce i strach ze Západu, přetrvávající ze studené války, jsou ve filmu rovněž chvályhodně dobře zachycené. A scéna, kdy Michail v jediném dlouhém podvodním záběru plave pro kyslíkové kapsle, by se neztratila v akčním filmu typu Mission: Impossible.

Vše ostatní je zoufalá scenáristická šmíra jako ze sovětských spektáklů o Velké vlastenecké válce. Že si to neuvědomili herci jako Colin Firth, bergmanovský Max von Sydow, na čtyři Césary nominovaná Léa Seydouxová nebo Peter Simonischek z Toniho Erdmanna, lze chápat. Ale co vedlo k účasti režiséra Thomase Vinterberga, podepsaného pod mistrovskými díly filmové psychologie Hon nebo Rodinná oslava?

KURSK

Belgie/Lucembursko 2018

Režie: Thomas Vinterberg

Scénář: Robert Rodat

Premiéra: 17. ledna 2019

Vojtěch Rynda, filmový publicista

Najdete na Lidovky.cz