RECENZE: Lucinda Williamsová svou hrubostí láme hroty špatných zpráv

Lucinda Williamsová foto: Larry Miller

Vypadá to, jako by právě kvůli tvorbě americké písničkářky Lucindy Williamsové byla vymyšlena škatulka americana jako moderní melanž všeho, co americká hudba vystavěla na svých kořenech.
  5:00

Lucinda Williamsová stojí odjakživa na rozhraní country, folku, rocku a blues (v těchto kategoriích také zaznamenala patnáct nominací i tři vítězství v Grammy). Sem zapadá i novinka Good Souls Better Angels. A nejen podle slyšitelné kvality, ale i vesměs nadšeného okamžitého přijetí na obou stranách oceánu se zdá, že její jméno v různých výročních hodnoceních, cenách a anketách najdeme i za letošní rok.

Lucinda Williamsová není žádný teenager. V lednu oslavila sedmašedesáté narozeniny a je jasné, že má v hlavě všecko srovnané. Dobře ví, že její nejen věkem, ale i životem, ve kterém se se svou tělesnou schránkou příliš nemazlila, oprýskaný hlas vyzní nejlépe za doprovodu přímočarých aranžmá. Zdánlivě žádné čáry – rovná rytmika, kytary s většinou přirozeným, i když někdy až youngovsky mohutným zkreslením, vrnivé varhany v pozadí. Ale vše drží dokonale pohromadě a hlavně, dokáže vyčarovat podmanivou atmosféru.

Nejpatrnější to je v lehkých krocích stranou základního stylu alba. Třeba v neortodoxním, ale natlakovaném blues Wakin´ Up, stojícím nejen na až mantrickém zpěvu, ale především psychedelických poryvech kytary. Dohromady to pak připomíná voodoo obřad. Ostatně, Lucinda Williamsová je z Louisiany, v jejíchž bažinách je voodoo doma, takže bůh ví, jaké čáry za její hudbou vězí. Ale – na opačném výrazovém pólu – dokáže vnést hodně specifickou náladu i do hudebně vlastně docela jemných balad, jako je When the Way Gets Dark nebo Good Souls.

Ovšem i ty nejlepší z vysloveně rockových písní, jako je Down Past the Bottom nebo You Can’t Rule Me, jsou prostě svým „světem“ pozoruhodné. A může za to, kromě samotné zpěvačky a autorky, zejména kytarista Stuart Mathis, který je skutečnou instrumentální hvězdou alba. To, že s písničkářkou spolupracuje už na třetím albu, není náhoda.

Poslech alba Good Souls Better Angels rozhodně není nějakou oddechovou činností. Je to hudba neučesaná, hrubá, drsná. Taková, ve které opravdu o něco jde. Obsahově přináší skoro samé špatné zprávy, podle kterých je dokonce pojmenovaná jedna z písní, Bad News Blues. Ale možná, že už samotným pojmenováním a vyslovením se hroty negativ aspoň trochu otupí.