Úterý 31. března 2020svátek má Kvido -3 °C sněhové přeháňky Předplatné LN

RECENZE: Nával naléhavosti. Naši v HaDivadle jsou působivý obraz našich dnů

Inscenace Naši (2020). Režie:  Ivan Buraj, Pavel Sterec a Bohdan Karásek. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Inscenace Naši (2020). Režie: Ivan Buraj, Pavel Sterec a Bohdan Karásek. | foto: HaDivadlo

BRNO Brněnské HaDivadlo uvedlo původní opus autorské trojice Ivan Buraj, Pavel Sterec a Bohdan Karásek, z nichž první jmenovaný je i režisérem nové hry, s názvem Naši – Studie rozhovoru o klimatické krizi.

Výsledkem je naturalistické inscenování rodinné debaty o globálním oteplování. A jakkoliv to zní odtažitě, čeká vás sedmdesát minut mimořádného, zábavného, ale i děsivě výmluvného divadla o naší neuchopitelné současnosti.

Inscenace Naši (2020). Režie:  Ivan Buraj, Pavel Sterec a Bohdan Karásek.

Prvním jasným ziskem nového hadivadlovského titulu je zdařilý scénář. Jmenované autorské trio stvořilo polodokumentárním způsobem opravdu pozoruhodný dramatický text, v němž se přesně otiskuje realita. Rezonují v něm tak všechna palčivá témata dneška: kolaps životního prostředí, mezigenerační odcizení a odsuzování, dále vzepjatý individualismus – naše „jajáčkování“, které logicky popírá a koroduje vztahy nejen s našimi blízkými.

Jindy se tady hraje a mluví angažovaným jazykem jistých zájmových a věkových skupin, aby publikum i hrdinové byli přistiženi u naší často liché snahy zorientovat se v nevyzpytatelně proměnlivém dnešku, zaujmout k němu (nejen ekologický) postoj a porozumět všem našim bublinám. Toto vše je tady realistickou metodou demonstrováno na třech různých a zcela legitimních postojích generačního tria, které si posléze vyčítá, obviňuje se navzájem z nedostatku empatie. Vše končí už smířlivě vtipnou historkou z dovolené o super vysavači, který jako by načas vcucnul hranice, překážky a nedorozumění v této rodině.

Ten půdorys je přitom tak jednoduchý. Diváckou recepci tady totiž zaručí skutečnost, že každý z nás už aktérem podobné rodinné či příbuzenské debaty na politická, environmentální nebo migrační témata zřejmě byl. V těchto okamžicích každý protichůdný názor či neporozumění vede k jistým příležitostem stejně jako k reálným hrozbám hlubokého nedorozumění a uzavírání se do ulit svých jediných možných přesvědčení.

Dobrý materiál tady autoři reálně nachytali u oslovených respondentů; zajímavé je, že jistým zdrojem se stal i volný cyklus přednášek sociologů nebo členů klimatických organizací, který inscenaci Naši předcházel. Velkou předností konečného tvaru je, že autoři nikomu z hádajících se nestraní, nikoho dramaticky neprotežují a z výsledku nedělají agitku jediného názoru. Ukazují toliko na rezervy i možnosti předváděných postojů, ať je to akční dávno opuštěná matka Zdena s disidentskou minulostí, její starší skeptická dcera Kristýna s manželem Milanem, podnikajícím v solární energii, nebo mladší dcera Eliška, aktivní v environmentálním hnutí.

Režisér Buraj po svých úspěšných naturalisticky vyvedených Maloměšťácích nyní znovu vsadil na tvůrčí princip vycházející z konkrétní poznávané skutečnosti v jejích typických rysech. Všichni čtyři zúčastnění jsou tady reprezentanty jistých životních i sociálních stanovisek, ale stejně tak i póz. Výtečným způsobem je vše demonstrováno slovníkem plným floskulí určitých společenských skupin (zelená energetika, fosilní byznys, havlista, klausista, zemanovec, babišovec, enviromentální žal, ekologická migrace, melounský háv – tedy vevnitř názorově rudá a jenom zvenčí zelená ad.). Předností scénáře je taky fakt, že všechny čtyři figury jsou napsány stejně fortelně a dobře.

Z výše řečeného svítá, že i ve výpravě se dočkáme jistého výseku reality. A skutečně: scéna, jak ji postavil Pavel Sterec, je tvořená velkou bílou plochou lina, tekoucí na horizontu hrací plochy od stropu až na zem k divákům, na ní stojí dva skutečné jakoby separované ostrůvky Zdenina bytu: opravdová předsíň a pokoj s pohovkou a stolem, u něhož se beseduje. Buraj dění sedmdesátiminutového večera odlupuje formou proudu obrazů dělených prostým zatmíváním. Jeho inscenace by jistě snesla ráznější tečku, ale i tak jsou jejím jasným vítězem všichni zúčastnění herci. Opravdu je velkým požitkem vidět tento koncert Simony Pekové (Zdena), Táni Malíkové (Eliška), Kamily Valůškové (Kristýna) a Jiří Miroslava Valůška (Milan). A jsou to právě nesmírně autentické výkony všech jmenovaných, které dávají textu váhu, stvrzují jeho sílu, podtrhují katarzi i jeho diváckou přitažlivost.

Inscenace Naši ke dnešku opravdu přiléhá se zvláštní naléhavostí, která z inscenace nenuceně vyvěrá. Výsledek ukazuje, jak se právě podobným divadlem dá rozumět či alespoň se blížit současnosti, jež nás občas nechává bezradnými či znejisťuje naše nejen názorové pozice v ní.

Premium

KOMENTÁŘ: Koronavirus je hrou o čas. Do roka onemocníme všichni

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Nejdéle do roka koronavirem onemocníme všichni. Jde jen o to, aby se lidé s těžším průběhem choroby mohli během...

Premium

Úspěšný recept na koronavirus pochází z Číny a zní jasně: Chce to být tvrdý!

Lidé v ochranných rouškách během ranní dopravní špičky v Pekingu (9. března... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Inspirace pro svět: Jak se vlastně Číně podařilo silně zkrotit zákeřnou chorobu? Zatímco pro většinu Západu se...

Premium

Koronavirus nám vletěl do imunitně naivní populace, tvrdí parazitolog Ježek

Petr Ježek, primář laboratoře klinické mikrobiologie a parazitologie nemocnice... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Tým primáře Oddělení klinické mikrobiologie a parazitologie Petra Ježka z příbramské oblastní nemocnice je jedním z...

TIP NA VEČEŘI: Co všechno se dá připravit s toustís?

Redakce si pro vás připravila několik nápadů na lahodné pokrmy z toustís, které můžete znát také pod názvem „english muffin“. Na snídaňové bulky tak už nemusíte chodit do fast foodu, ale snadno si je připravíte i doma.