RECENZE: Německý venkov hledá identitu. Snímek uvedený na Das Filmfestu není jen prázdná agitka

16:00
PRAHA - Komediální drama německé režisérky Lisy Millerové zřejmě celkem věrně nastiňuje stav duše německého venkova, kde se maškary, pivo a náboženská procesí potkávají s přistěhovalci, LGBT komunitou a nespokojenými intelektuálkami.

Toni a Rosa. Kathrin Wolfová a Nadine Sauterová ve snímku o skutečných problémech a zraňujícím pozérství. foto: DAS FILMFEST

Režisérka Lisa Millerová (*1986) natočila tento svůj celovečerní hraný debut už před třemi lety, kdy do společenské debaty ještě nezasahovala pandemie. Jinak jsou ale v jejím filmu, natočeném díky crowdfundingové kampani, zastoupena téměř všechna žhavě aktuální témata: situace leseb a gayů, začleňování imigrantů do německé společnosti, kariérní uplatnění žen v mužském světě, zkostnatělost církve, generační propast. To vše v prostředí bavorsko-švábské vesnice.

Díky režisérčinu nadhledu a schopnosti zaostřit pod povrch z toho není jen snaživá agitka, ale upřímně působící zamyšlení nad krizí identity dnešních Němců a nad skutečnou hodnotou někdy příliš snadno zaujímaných pokrokových postojů.

RUCH A ŠUM VENKOVA

Německo 2018

Režie: Lisa Millerová

Snímek, který po svém reaguje na kdysi oblíbený žánr tzv. heimatfilmu, má dvě hlavní hrdinky: Toni se po letech studií v Berlíně vrací na venkov k rodičům a pokouší se uplatnit jako lokální reportérka v prostředí, které jí připadá z převážné části beznadějně zaostalé. Rosa působí v místním komunitním centru a snaží se skloubit svou lesbickou orientaci s prací pro katolickou organizaci i s vlastním vesměs kladným vztahem k církvi.

Toni s Rosou se sblíží, každá ovšem ve vztahu hledá něco trochu jiného. Poté, co se Rosa ve zlém rozejde s církví, napíše Toni oceňovaný článek o pokrytectví církevních zaměstnavatelů. Rosa, jejíž příběh Toni posloužil jako výtah do společnosti pokrokové elity, ovšem zůstává sama se svým autentickým trápením. A zaskočená Toni se musí ptát, o kolik je lepší než ostatní vesničané, na které se dívala skrz prsty, a kolik má společného se svou matkou, jež s prázdným pohledem plní povinnosti dobré hospodyně a přestává rozumět světu, který ji obklopuje.

Sami Němci tuto sebereflexi ocenili: v lednu 2018 získal snímek Ruch a šum venkova Cenu Maxe Ophülse pro nejlepší film a nejlepší scénář a také Ocenění ekumenické poroty.

PŘEHLÍDKA DAS FILMFEST

Festival německy mluvených filmů se letos koná online na platformě DAFilms.cz a trvá do 14. února. Snímek Ruch a šum venkova je na programu po celou dobu konání přehlídky, ostatní filmy lze zhlédnout vždy po dobu 48 hodin od uvedení. Každý den od 19 hodin je na programu nový snímek; prvních 100 diváků jej může zhlédnout zdarma, ostatní za 99 korun.

Dnes večer je na programu dokument Haralda Friedla Chléb, který vypráví o tradičním umění pečení chleba, ukazuje jeho podstatu a to, jak ho ovlivňují sociální, zdravotní a ekologické aspekty. Zítra Das Filmfest uvede drama Zkouška o učitelce hudby, jejíž ambice při přípravě žáka na talentové zkoušky hraničí s posedlostí. Přehlídku uzavře komedie Téměř dokonalá tajemství o nebezpečné hře s mobilními telefony.

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.