RECENZE: Porcelán vzdává hold republice. Květy jako odraz stoletého vztahu

18:00
PRAHA - V Topičově salonu je k vidění výstava třicítky umělců, kteří se pokusili svůj vztah k Česku vtisknout do porcelánu.

Autor Boris Nosek. Výstava květy 2018 - Stoletý příběh. foto: Galerie Topičův salón

Uctít sté výročí vzniku republiky jedním z typických tuzemských artiklů, porcelánem, se rozhodla skupina výtvarníků zapojená do projektu Květy 2018 – Stoletý příběh. Přes třicet autorů vystavuje v pražské galerii Topičův salon více než sto porcelánových objektů.

Iniciátor akce Boris Nosek, který se porcelánem zabývá desítky let, oslovil i kolegy z jiných oborů. Příležitost vytvořit díla ze zcela odlišné hmoty a jinou technikou dostali i malíři, grafici či sochaři. Úroveň děl je proto místy nevyvážená, většina z nich však obstála se ctí. Ocenit je nutné především kreativní přístup i odvahu zastoupených umělců a kvalitu použitého materiálu.

Autor Boris Jirků.. Výstava květy 2018 - Stoletý příběh.
Autor Vlastimil Elšík. Výstava květy 2018 - Stoletý příběh.

Mísa ve tvaru republiky

Prvotním úkolem zainteresovaných výtvarníků bylo reagovat volnou formou na tři Noskova díla: vázu a dvě mísy představující květ. Mnozí z nich dokázali uchopit téma originálním způsobem, srovnatelným s jejich autorskou tvorbou v jiném odvětví. S porcelánem neměla většina z nich dosud žádnou zkušenost.

Podle Borise Noska pro ně byla největším překvapením změna barvy, zejména u solí, které v průběhu výpalu „vykvetou“. Díla vytvořená úplnými začátečníky budí o to větší údiv, byť některé barevné kombinace vznikly možná zcela živelně. Také snaha vyrovnat se s námětem květů a výročím republiky má různé podoby, liší se úroveň obsahového i řemeslného zpracování. Častými prvky jsou pražské motivy, portréty významných osobností, objevují se úryvky dopisů Václava Havla Olze, Vladimíru Holanovi, Josefu Škvoreckému.

RECENZE: Výstava Emily Medkové. Skleněné oko, vlasy a vidlička

Přes dané mantinely projektu se na výstavě najdou i zcela originální nápady. K nim patří diptych Normalizace Jitky Kantové nebo mísa ve tvaru mapy ČR nazvaná Řeky v Česku Kurta Gebauera. Malíř a sochař Richard Kočí dokonale využil svých modelačních schopností: efekt porcelánových děl s názvem Rozkvět republiky tkví v dokonale vykonstruované spleti bílých linií. Výsledkem je jakési bludiště odlišující se od jiných objektů především tvarem.

Autor zasněných impresionistických pláten, malíř Jan Tichý se velmi zdařile pokusil o téměř secesní zdobnost, podtrženou pařížskou modří a zlatem. Jeho elegantní hluboká mísa i v hrdle rozšířené vázy by mohly dekorovat pražský Obecní dům. Povedená je také expozice mladé malířky Kláry Stodolové. Umělkyně zůstala věrná svému životnímu tématu, přírodě, jež dovedla přenést na porcelánové artefakty. Jemné dekorace tlumených barev evokují tichá zátiší. Názvy pro ně Stodolová našla ve slokách české národní hymny.

Inspirace pro porcelánky

Mezi vystavujícími jsou i zahraniční autoři se vztahem k České republice. Olga Maler-Kunc z Kazachstánu vyrobila pro účel výstavy talíře s portrétem Karla Lhotáka a Karla Teigeho. Bulhar Rumen Sazdov dekoroval mísu nazvanou První republika podobiznami významných českých osobností. Mezi dalšími autory jsou i oděvní designéři (Helena Kroftová Leisztner), filmoví a divadelní výtvarníci (Jan Pištěk), šperkaři (Pavel Opočenský) a další. Jeden z mála zkušených v oboru – keramik, malíř a sochař Jiří Kožíšek – dodal sérii nazvanou Květy pro republiku. Něžné hlavičky poupat vymodelovaných na dlouhých stoncích působí jako příslib.

Projekt Květy 2018 – Stoletý příběh výstavou v galerii Topičův salon nekončí, čeká ho prezentace v dalších městech republiky. Za největší přínos Boris Nosek považuje vznik nových artefaktů s otiskem malířské kreativity, které se mohou stát inspirací pro tuzemské porcelánky.

Květy 2018 – Stoletý příběh

Topičův salon, Praha, do 30. 11.