Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

RECENZE: Prověřování kouzla časosběru s Helenou Třeštíkovou. Rozšířit si okruh známých může být prospěšné

Kultura

  5:00
PRAHA - Sestřičky, které se jimi nestaly. Manželské etudy bez „jangu“ mužské perspektivy. Svědectví o závislosti, která však (naštěstí pro protagonistku) končí v zárodku. Nová časosběrná sklizeň dokumentaristky Heleny Třeštíkové testuje, zda kouzlo dané metodou a osobností režisérky funguje i bez těch nejvýraznějších prvků jejích úspěšných projektů.

Třicet let v životě Karolíny Sýkorové-Trojanové mapuje dokument Karolína, který Česká televize uvedla v úterý večer. foto: Česká televize

Portréty dvou žen, které v úterý a za týden představí Česká televize, začaly vznikat po prvním úspěchu režisérčiných Manželských etud v roce 1989. Helena Třeštíková se tehdy zaměřila na několik studentek střední zdravotnické školy a jejich osudy představila v roce 2001; patrně nejvýraznějším diváckým dojmem zůstala skutečnost, že jednou z mladých žen byla Ester Janečková, která si coby dcera chartistky zvolila zdravotnický obor víceméně jako nouzovou variantu, po maturitě vystudovala DAMU a posléze se stala známou moderátorkou. Jako výrazná osobnost se vyprofilovala i další ze studentek Karolína Sýkorová, která zdravotní školu rovněž moc studovat nechtěla a také z oboru záhy odešla a našla se v realitním byznysu.

Dokumenty Ester a Karolína teď režisérka společně s dcerou Hanou (která je v titulcích podepsána nejen pod produkcí, ale také pod režijní spoluprací) prezentuje po dalších bezmála dvou desetiletích a celkem po třiceti letech průběžného pozorování a zpovídání. 

Oba příběhy jsou pochopitelně v lecčem rozdílné, ale mají také dost společného: oba představují energické, cílevědomé ženy, za nimiž už něco zůstává (děti, opravený dům, pracovní výsledky) a jejichž názory jsou podepřené zkušenostmi, někdy i hodně bolestnými. A obě protagonistky si mimo jiné zanotují v dobře srozumitelném znechucení ze současného prezidenta Miloše Zemana a z předsedy vlády Andreje Babiše.

V tomto směru dokumenty plní své poslání, tedy předvést divákům konkrétní, relativně běžné a zároveň poutavé lidské příběhy a jejich prostřednictvím připomenout také vývoj společnosti (nebo alespoň jejího segmentu), obecnějších postojů k partnerství, rodičovství, kariéře nebo veřejnému životu. Samotný časosběr má svoji sílu a je zkrátka působivé sledovat proměnu člověka od teenagerky, kterou trápí, že si nemá zač koupit lístek na koncert kapely Erasure, po úspěšnou ženu, několikanásobnou matku a vyznavačku venkovského života.

Přesto se vkrádá otázka, podpořená některými obzvlášť „domáckými“ pasážemi v obou dokumentech: řekne nám tahle invaze do cizího soukromí něco víc, než když průběžně sledujeme životní osudy, partnerské peripetie, novostavby, děti a zvěřince svých vlastních přátel (nebo když chtě nechtě občas vyslechneme manželčin telefonický hovor s kamarádkou)?

Možná ano, třeba právě díky tomu, že si někdo dal tu práci a shrnul celkem dlouhý časový úsek do cca hodinové výpovědi (a kdyby byla o něco kratší, bylo by to ještě více ku prospěchu věci). Rozšířit si takto okruh svých „známých“ může být patrně v něčem užitečné. Přece jen ale ne tak, jako když ČT2 předvádí svým divákům někoho opravdu jiného, než jsou oni sami, a umožňuje jim tak výhled z pověstné „bubliny“.

KAROLÍNA, ESTER

Režie: Helena Třeštíková

Uvádí ČT2 5. a 12. 1.

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...