Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

RECENZE: Soumrak je působivá podívaná. Konec klobouků v Budapešti

6:00
BUDAPEŠŤ/PRAHA - Jedenačtyřicetiletý maďarský režisér László Nemes, držitel Oscara za drama Saulův syn, tentokrát nabízí divákům horečnatou noční můru ze sklonku monarchie.

Snaží se porozumět. Írisz Leiterová (Juli Jakabová) pátrá po odkazu svých mrtvých rodičů. Snímek Soumrak (2018). Režie: László Nemes. foto: FILM EUROPE

Píší se raná desátá léta dvacátého století, Budapešť vzkvétá a v rámci rakousko-uherské monarchie vážně konkuruje Vídni. Přijíždějí sem delegace od císařského dvora, aby poznaly něco nového a také si doplnily šatník – třeba v proslulém kloboučnictví Leiter, které právě slaví třicet let úspěchů. Nebylo to přitom období nerušeného vývoje. Někdejší majitelé zahynuli před nějakými osmnácti lety při požáru a dnes sice podnik dál nese jejich jméno, ale dávno jej vlastní nový majitel, distingovaný Oszkár Brill.

Za této situace vstupuje do kloboučnického salonu dvacetiletá dívka Írisz a uchází se o volné místo. Vše vypadá nadějně do momentu, kdy sdělí své příjmení: Leiterová. Jméno původních majitelů vyvolává u všech ostražitost a možná i strach. Místo je rázem nedostupné, Írisz se však přesto nevzdává. Po létech strávených v učení v Terstu přijela poznat své rodiště a osud své rodiny a vylekanou reakcí Oszkára Brilla teprve začíná její detektivní pátrání. Z jeho výsledků snad můžeme prozradit ještě informaci, kterou se Írisz dozví poměrně záhy – totiž že má bratra, který je stíhán pro brutální vraždu jistého hraběte.

Osudové setkání. Snímek Soumrak (2018). Režie: László Nemes.
Pronikavý pohled. Snímek Soumrak (2018). Režie: László Nemes.

Jedno odhalené tajemství ovšem vyjevuje existenci řady dalších a nic nelze považovat za jisté. Snad jedině to, že když se někde rozhodnete vidět zlo, příliš se nespletete.

RECENZE: Climax je hororová výpověď o hédonismu. Neberte drogy, ani náhodou

V Oscarem oceněném dramatu Saulův syn se László Nemes vydal do vyhlazovacího tábora a doslova diváky „přikoval“ k hlavnímu hrdinovi, donutil je projít s ním peklem. Podobný postup zachovává i zde, kamera také prakticky neopustí hrdinčinu důvěrnou zónu. Prostředí je méně drastické, zážitek to ale není o mnoho příjemnější. Vyprávění nese znaky dobrodružného příběhu – vyskytují se tu dávné záhady, trpící ženy, tajemná společenství, psanci a světanápravci – a zpočátku může budit dojem, že Írisz ve svém pátrání skutečně dospěje k nějakému racionálnímu výsledku. Pečlivě vypravený snímek je zasazen do realistických kulis, které dovolí obdivovat například dobové technické výdobytky nebo, samozřejmě, módu. Zároveň se však odvíjí ve snové logice, jakou známe z knih Franze Kafky, jehož přízračnou poetiku formovala tatáž doba a společnost.

Proto také hrdinka dostává odpovědi na své otázky s takovou námahou, skutečnost je tak rozčilujícím způsobem unikavá a postavy nečitelné. I finální „rozuzlení“ záhady salonu Leitner má charakter odpovědi, která nám může ve snu připadat vyčerpávající, ale půl hodiny po probuzení přestane dávat smysl.

Skutečnou indicií je jednak název a jednak samotný závěr filmu, nabízející bez přechodu záběr do zákopů první světové války. Předchozí dění (či bdělé snění) bylo předzvěstí konce jedné éry, která se v podobě extravagantních klobouků, nablýskaných tramvají a rychlých kočárů mohla jevit skvěle, ale pod jejímž povrchem se stékalo množství temných proudů.

Sdělení Soumraku je možná trochu méně objevné a trochu víc chtěné, než by se na poměrně náročnou, více než dvouhodinovou podívanou slušelo. Jejímu pojetí však nelze upřít působivost; ani z Nemesova špehování hlavní postavy se ještě nestalo klišé (příště už by to možná bylo na pováženou). Výraz představitelky Írisz Juli Jakabové, jejíž tvář nechybí v žádném ze záběrů, je dostatečně přesvědčivý, abychom jí věřili, že v příští minutě může ze zlého snu procitnout kdesi v nervovém sanatoriu. Ovšem, z toho snu se procitnout nedalo a stará Evropa si svůj soumrak musela prožít.

Soumrak

Maďarsko, Francie 2018

Režie: László Nemes