RECENZE: Špína. Násilník a všichni jeho spolupachatelé

6:00
Snímek debutující režisérky Terezy Nvotové Špína měl premiéru na festivalu v Rotterdamu, představil se na Febiofestu a nyní míří do kin. Jeho cílem je důrazně přispět do debaty na téma znásilnění.

Snímek Špína. foto: Falcon

Když se sedmnáctiletá Lena pokusí o sebevraždu, nikdo v jejím okolí nechápe, co ji k tomu mohlo vést. Nikoho totiž nenapadne, že by jí mohl ublížit sympatický profesor matematiky, který ji chodil doučovat. „Podle posledních výzkumů je v Čechách znásilněna každá desátá žena. To znamená, že každý z nás zná někoho, komu se to stalo. Kolik z nás o tom však ví?“ táže se devětadvacetiletá režisérka Tereza Nvotová. Také producenti Miloš Lochman a Peter Badač ve své explikaci nabízejí statistická data: „Ročně jsou v Evropské unii znásilněny miliony žen, ale pouze 13 % z nich to nahlásí. Náš film vznikl, aby pomohl o tomto problému rozdmýchat diskusi.“

Snímek Špína.
Snímek Špína.

RECENZE: Ve Zkoušce dospělosti nic není zadarmo

Ze zmíněného záměru vyplývá jistá modelovost předvedeného případu – zejména matematikář Robo je vylíčen až s přehnanou snahou ukázat „typicky netypického“ násilníka. Portrét samotné hlavní hrdinky je ovšem vykreslen věrohodně, na čemž má zásluhu i herečka Dominika Morávková. Režisérce se podařilo s velkou přesvědčivostí představit brutalitu, s níž traumatická zkušenost naprosto rozvrátí život mladé ženy – a to také proto, že Lena nenajde oporu ve svém okolí, respektive že nemá ani odvahu takovou oporu hledat.

Poměrně neotřele jsou zpracovány pasáže z psychiatrické léčebny, kam se Lena po pokusu o sebevraždu dostane. Mizerně řízená a dysfunkční skupinová terapie Leně nepřináší uzdravení, ale jen další zranění a pocit vyděděnosti; na autenticitě těchto scén má nesporný podíl angažmá neherců – mladých lidí z diagnostických ústavů, dětských domovů a psychiatrických léčeben.

Špína střídá silné momenty s poněkud nucenými výjevy; v celkovém dojmu nicméně vítězí poctivost, s níž jde za svým tématem.

Špína

ČR, SR 2017