RECENZE: Úniková hra. Kdybych to byl býval věděl, tak bych možná nezemřel

8:00
Úniková místnost - Snímek Úniková hra je pojat jako neškodná zábava, při níž nehrozí žádné trauma ani proměna osobního žebříčku oblíbených thrillerů. O hodnotu peněz vydaných za vstupenku diváci nepřijdou, ale musejí aktivně spolupracovat.

Tady jde o život. Snímek Úniková místnost (2019). Režie: Adam Robitel. foto: Falcon

Tvůrci filmů pohrávajících si s lidskými strachy vždy riskují, že je život předběhne s nějakou skutečnou tragédií. Přesně to se stalo snímku Úniková hra, jehož premiéra v Polsku byla odložena na neurčito, když před pár týdny nedbale zabezpečená atrakce podobného druhu zabila pět dívek. Česká premiéra na utišení emocí nepočkala, a tak se musíme smířit s tím, že některé momenty vyvolávají o dost nepříjemnější asociace, než tvůrci zamýšleli.

Tady bude horko. Snímek Úniková místnost (2019). Režie: Adam Robitel.
Co se v tobě skrývá, krabičko? Snímek Úniková místnost (2019). Režie: Adam...

To ale opravdu není vina scenáristů ani režiséra Adama Robitele, jejichž snímek se ostatně nezaobírá poloamatérským šlendriánem ve střední Evropě, nýbrž vysoce sofistikovaným zábavním byznysem ve Spojených státech. Úniková hra v takovém pojetí nabízí zážitek na úrovni hollywoodského filmu – a není pro každého.

V Robitelově filmu dostávají jednotliví účastníci pozvánku vpodobě luxusního hlavolamu, který musejí nejprve vyřešit. Pak teprve se šestice navzájem neznámých lidí potkává v čekárně tajuplné budovy a očekává příští události. Kdyby si někdo z nich vzpomněl třeba na film Karlík a továrna na čokoládu, věděl by, že z takových exkluzivních pozvání nepovstává pro většinu účastníků nic dobrého. A vskutku. Už proslulý film Hra ukázal, že při podobných dobrodružstvích často není jasné, co je ještě zábava akdy už jde doopravdy o krk. Tady to ale naopak dost brzy zřejmé je: účastníky téhle hry se někdo opravdu snaží rafinovaně pozabíjet. Dokonale je přitom zná ajednotlivé hrůzy jim připravuje přímo na tělo...

RECENZE: Ženy v běhu. Zručná filmařina vytvořila úhlednou reklamu na svět

Snad z obavy, aby napětí nebylo nesnesitelné, dává film hned na začátku vědět, kdo z šestice to dotáhne až do poslední ze strašidelných místností (a přitom nelže). Naštěstí si nechává pro diváky ještě něco navíc, a byť jde o hodně vyumělkovanou zápletku, jako povinná satisfakce dostačuje.

Celá filmová Úniková hra je (jako to ostatně platí pro ty skutečné) závislá na divákově ochotě spolupracovat: těm, kdo u ní budou chtít mít strach, to umožní. Jednotlivá prostředí, kam účastníci postupují, jsou zejména zpočátku působivě vytvořená a režisér dokáže účinně budovat napětí. Na druhé straně není těžké se od příběhu odpoutat, prohlédnout jeho konstrukci avzpomenout si na jeho jiné a často lepší varianty (v jednu chvíli to dokonce vypadá, že odněkud vyjede pan Skleněný a prozradí, že jde o další tajnou součást projektu M. Nighta Shyamalana). Při opravdu velké snaze bychom pak z příběhu vydolovali snad i nějaké hlubší poučení; třeba právě to, že strach může být někdy především otázka rozhodnutí. A že některé hry je lepší nehrát.¨

Úniková hra

USA 2019

Režie: Adam Robitel