Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

RECENZE: Zloději divokých koní. Pot, krev a polodrahokamy

6:00
Film Dana Wlodarczyka Zloději zelených koní je skvěle zvládnutá napínavá podívaná s výraznými hereckými výkony, jedinečnou atmosférou a silnou výpovědí.

Poukázka na štěstí? Kača (Pavel Liška) a Pavel (Marek Adamczyk) se svým životním nálezem. foto: Cinemart

Snímek Zloději zelených koní ukazuje, jak cenná je pro film opora v kvalitní současné literární předloze: vznikl na motivy stejnojmenného románu Jiřího Hájíčka z roku 2001, a i když nepostihuje všechny jeho vrstvy a akcenty, stále si z něj bere dostatečně pevný základ.

V centru děje stojí nesourodá dvojice novodobých „zlatokopů“, nelegálních hledačů lahvově zelených vltavínů v jihočeských lesích. Doktorand v oboru geologie Pavel (Marek Adamczyk) a nezaměstnaný zemědělec Kačmar, řečený Kača (Pavel Liška), se znají od dětství. Oba žene nefalšovaná zlatokopecká vášeň, každý z nich má ale pro dřinu za hranicí zákona a s nejistým výsledkem své vlastní motivy.

Pavel je rozčarovaný ze své sotva začaté akademické kariéry – na pražské fakultě, kam třikrát týdně dojíždí z Jindřichova Hradce, si nepřipadá doceněný odborně ani finančně. Mnohem silněji než zákulisní akademické hry a „leštění klik“ v metropoli jej láká volání rodné hroudy a prostý život v jižních Čechách: je ochotný tam dělat třeba řidiče náklaďáku. Miluje svou manželku Karolínu (Jenovéfa Boková), která má jako realitní makléřka podstatně jistější zdroj příjmů, ale je mu trapné být na ní závislý. Stále však také miluje svůj obor a hýčká si vlastní sbírku vltavínů.

Pro šikovného pokušitele potom není moc těžké Pavla přesvědčit, aby se vydal na šikmou plochu. Tím úspěšným pokušitelem je Kača, který má k dolování vltavínů prozaičtější důvody: roztrhanou chalupu, dvě děti a otce, který už se o sebe sám nepostará. Ví, že s odborně vybaveným kamarádem může na černém trhu s vltavíny udělat díru do světa.

Karolína nese počínání svého manžela velmi nelibě: nejen proto, že jí nezákonné dolování polodrahokamů nepřipadá jako vhodný zdroj obživy, ale také kvůli tomu, že o Kačovi ví něco, co Pavel ne.

Stavby na písku

Zloději zelených koní vyprávějí silný příběh o „klukovském“ přátelství, tmeleném společnými prožitky, touhou a nebezpečím a zároveň rozežíraném pokušením chamtivosti a špatně pohřbenou vinou. Dotýkají se podstaty zlatokopectví – lákavého, ale těžko ospravedlnitelného drancování (je jeho druhem třeba skupování venkovských chalup a jejich prodávání Pražanům?).

„Vltavínokopové“ objevují tajemství starých map, pronikají do opuštěných vojenských prostorů, dolují ve skrytu noci, aby nepřilákali pozornost, čelí nájezdům desperátů. Jejich horečná a riskantní honba za bohatstvím skrytým v zemi je představena v syrových scénách, prodchnutých potem a někdy i krví. Při jejich dobrodružstvích jde nejen o čistý trestní rejstřík, ale někdy skutečně o život. I o život v širším slova smyslu – místo ve světě a vztahy s blízkými. Největším nebezpečím jsou si nakonec oba protagonisté sami navzájem.

Pavlův romantický únik, postavený na neudržitelných základech, těžko může skončit jinak než hořkým střetem s realitou. A stejně mělce je ukotven Kačův upřímný, ale nedostatečný pokus překonat sebe sama.

Hraje i krajina

Další věc, kterou snímek Zloději zelených koní dokládá, je, že režisér může profesně vyrůst i na relativně kvalitních televizních projektech. Devětačtyřicetiletý Dan Wlodarczyk má na kontě jen deset let starý celovečerní snímek Indián a sestřička, ale mnoho televizních projektů: naposledy se podílel na detektivních Případech prvního oddělení. Odtud si zjevně přinesl (vedle Bolka Polívky do role otcovského profesora na Pavlově fakultě) jistotu při budování napětí a při práci s herci: ti bez výjimky odevzdávají vynikající, přesvědčivé výkony. Kača Pavla Lišky je samozřejmě příbuzný postavám, které herec ztvárnil třeba ve filmech Bohdana Slámy, ale má svoji vlastní osobnost a nijak neklouže k případné manýře. Dobro a zlo se v něm potkávají v dílem dojemném, dílem odpudivém střetu.

Zloději zelených koní

ČR 2016

Režie: Dan Wlodarczyk

Hrají: Pavel Liška, Marek Adamczyk, Jenovéfa Boková ad.

Premiéra 8. 9.

Zajímavý je i Pavel Marka Adamczyka – věrohodný, když na fakultě poutavě vykládá studentům o původu vltavínů i když špinavý od bláta utíká před policajty. Výborná je i Jenovéfa Boková jako Pavlova manželka, odmítající porozumět znovunalezenému klukovství svého muže a hlavně odmítající vpustit do svého života zlo, o kterém doufala, že je zapomenuté. Kačovu manželku skvěle ztvárnila Gabriela Míčová.

Atmosféru snímku do velké míry určuje jihočeská krajina zachycená kamerou Richarda Řeřichy – domácky přívětivá i tajemná a skrytě nebezpečná, barvící se do vltavínové zeleně.