20. března 2019 10:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Zásadní alba českého jazzu se konečně dočkala nového vydání

Naima (Zdeněk Zdeněk) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Naima (Zdeněk Zdeněk) | foto: Indies Happy Trails

Čeští jazzoví fanoušci si soustavně – a právem – stěžují na nedostatek reedic klasických domácích alb tohoto stylu, jež už dávno nejsou k sehnání a dosud se nedočkala reedice na CD. Vlastně jediné vydavatelství, které se novým vydáváním historických základních kamenů tohoto žánru věnuje, je brněnský label Indies Happy Trails. Právě přispěchal s pěti mimořádně zajímavými novými tituly.

V minulých letech vydavatelství Indies Happy Trails potěšilo hudební archiváře například sadou nejvýznamnějších alb českého jazzrocku nebo sérií nahrávek otce českého moderního jazzu Karla Velebného. Aktuální tituly nepropojuje ani společný subžánr, ani jedna osobnost, jež by všemi alby procházela, pouze fakt, že se jedná v každém jednotlivém případě o významnou nahrávku, v některých případech dokonce v českých jazzových dějinách přímo přelomovou.

Luděk Hulan
Rudolf Dašek

Stylově nejstarší je Entomologův sen Traditional Jazz Studia Praha, vedeného klarinetistou a saxofonistou Pavlem Smetáčkem. Soubor, který se, jak jeho název napovídá, soustřeďoval na co nejvěrnější podání tradičního jazzu, je na tomto albu zajímavý tím, že nabídl vesměs autorský materiál, nikoli převzaté skladby, jež zpravidla u podobných kapel dominují. Autorství si mezi sebe rovným dílem rozdělili kapelník s klavíristou Antonínem Bílým.

Jednou z nejpodstatnějších osobností vznikajícího moderního jazzu v Československu byl kontrabasista Luděk Hulan, jehož „školou“ prošla řada budoucích elitních hudebníků žánru. Album Jazz In My Soul bylo jeho první sólové, vyšlo v roce 1965 a obsahuje mimo jiné dvě několikadílné kompozice Duše jazzového hudebníka a Moderní žena. Svita.

Album Pohádka pro Beritku bylo prvním dlouhohrajícím titulem fenomenálního českého jazzového kytaristy a skladatele Rudolfa Daška. Pouze v triu, za doprovodu rytmiky, na něj natočil v roce 1970 nejen několik známých jazzových standardů, ale hlavně převážnou část svých vlastních skladeb.

Za z historiografického hlediska bezesporu nejpřínosnější CD z této série lze bezpochyby považovat album skupiny Ch. A. S. A. s výmluvným názvem 1975 Live. Tato reprezentantka brněnské jazzrockové fúze totiž v době existence žádné album nevydala a CD je sestaveno ze zachovalých živých nahrávek. Skupina je pro naši historii důležitá i proto, že se v jejích řadách poprvé postavila v jazzových konotacích k mikrofonu jedna z nejlepších českých zpěvaček Mirka Křivánková.

Pátým, posledním titulem volné série je eponymní debut skupiny Naima z roku 1985. Je až absurdní, že album, které bylo ve své době vlastně vlajkovou lodí nastupující jazzové generace, vychází v reedici na CD až nyní. Nejen proto, že obsahuje stále živou hudbu, ale především, obsazení kapely je z dnešního pohledu vlastně „all stars týmem“, každý z hudebníků (klávesista Zdeněk Zdeněk, saxofonista František Kop, basista Jaromír Honzák, bubeník Martin Šulc) dodnes patří k významným osobnostem české zdaleka nejen jazzové scény.

Ondřej Bezr

Autor

Ondřej Bezrondrej.bezr@lidovky.czČlánky