Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Sama bych do toho nešla, říká scenáristka seriálu Čtyři v tom

Kultura

  6:00
Irena Hejdová je autorka námětu a scenáristka už druhé série docusoapu Čtyři v tom, který zachycuje osudy čtyř žen chystajících se na mateřství. "Obdivuju ženy, které do takového natáčení jdou a nesou svou kůži na trh," říká Hejdová, sama maminka malých dvojčat.

Scenáristka Irena Hejdová foto: Reprofoto

Čtyři v tom 2 jsou už druhou řadou tohoto seriálu, v čem se liší od první série?
Především se změnila režisérka, už tím se změnil i přístup. Chtěly jsme seriál trochu posunout, ale zároveň zachovat základní rysy první série. Linda (Kalistová, režisérka první série - pozn. LN) v době výběru hrdinek ještě dítě neměla, Markéta (Ekrt Válková, režisérka druhé série - pozn. LN) má už tři celkem velké. I to podle mě přístup k hrdinkám a jejich výběru celkem ovlivnilo. Markéta už prostě věděla, do čeho jde.

Scenáristka Irena Hejdová (třetí zprava) a režisérka Markéta Ekrt Válková (čtvrtá zprava) na tiskové konferenci k seriálu.

Kolik se tentokrát přihlásilo zájemkyň?
Letos asi stovka.

Co myslíte, že někoho vede k tomu, aby se přihlásil do takovéhoto projektu, který odkrývá soukromí takřka "na dřeň"?
Asi jsou různé důvody, někdo je prostě jen exhibicionista, někdo chce představit svůj životní styl a ukázat světu, že žít a mít dítě se dá i jinak než podle šablonek. Takové ženy jsou nám samozřejmě bližší a i je mnohem zajímavější se na ně koukat.

Seriál je žánrově definován jako "docusoap" – co to přesně znamená?
Dokumentární seriál, kde se s hrdiny pracuje podobně jako v seriálu hraném - sledují se jejich dramatické linky, určuje se například, co stojí za to natáčet a podobně. Realita ale rozhodně není nijak ovlivňována - nejsou tam nahrané situace, jen se prostě určuje, co ze životů hrdinů se točit bude, a co ne...

Irena Hejdová (*1977)

Scenáristka a novinářka, vystudovala Fakultu humanitních studií a FAMU. Absolvovala scénářem Děti noci, který v roce 2006 získal cenu Sazky. Podle něj natočený film režisérky Michaely Pavlátové vyhrál v roce 2008 Českého lva a dva Křišťálové globy na MFF Karlovy Vary.

Spolu s Erikou Hníkovou vymyslela pro Českou televizi koncept dvou úspěšných dokumentárních seriálů – Navždy svoji a Čtyři v tom – u kterých je i hlavní autorkou scénáře. 

Jak se vůbec dá psát scénář k seriálu tohoto typu? Navrhujete třeba hrdinkám, co by mohly udělat, říct…?
Hrdinkám rozhodně do životů nezasahujeme, to už by byla reality show. Jako scénáristka jsem byla na začátku u konkurzů a výběru hrdinek, v průběhu jsme konzultovaly s režisérkou, co se bude točit, pak jsem chodila do střižny. Ale mám pocit, že na první sérii jsem byla potřeba víc, tady už to bylo všechno takové pěkně nastavené od minula a já si občas připadala jak páté kolo u vozu...

Stalo se během natáčení něco, co vás zaskočilo? Vyvinul se třeba příběh některé z hrdinek úplně jinak, než jste čekala?
Mne osobně zaskočila scéna Kristýnina přijímacího pohovoru v porodnici. U Apolináře jsem sama rodila, ale císařem, takže tento přijímač jsem měla bez kontrakcí a myslím, že ani ne takhle výživný. Myslím, že v přístupu k rodičkám mají české porodnice stále velké rezervy...Co se týče vývoje příběhů hrdinek - my si na začátku vždy stanovíme různé verze těch příběhů, které mohou nastat - takže nás nic vlastně moc překvapit nemůže.

Aktérky a aktéři seriálu Čtyři v tom 2.

Čím je pro vás osobně téma seriálu zajímavé? Je to proto, že jste sama maminka? V době prvního seriálu jste už byla těhotná, nebo to plánovala?
Myslím, že to téma je zajímavé pro 99 procent žen i pro značné procento mužů. Většina z nás se dříve či později stane rodiči a být znovu u toho prostřednictvím příběhů našich hrdinů je prostě lákavé. Když jsme první sérii připravovaly, tak jsme ještě těhotné nebyly. Jak režisérka Linda, tak já jsme disciplinovaně otěhotněly až ve chvíli, kdy byl seriál schválen do výroby...

Co vám práce a účast na tomto projektu dala?
Ujištění se, že příště bych ráda rodila v prostředí co nejvstřícnějším.

Šla byste vy sama do takového natáčení?
Rozhodně ne, ale obdivuju ženy, které do takového natáčení jdou a nesou svou kůži na trh. Stávají se tím trochu veřejným majetkem, diváci našeho seriálu jsou dost aktivní na internetu, sociálních sítích a různých mateřských fórech a leckdy na nich nenechají nit suchou a zkritizují i to, co by nás ani nenapadlo vyzdvihovat.

Zajímavost kolem seriálu: štábní baby-boom

Režisérka první řady Linda Kallistová Jablonská ještě v průběhu natáčení porodila a její nástupkyně režisérka Zuzana Špidlová se rozhodla intenzivně věnovat svému malému synovi. Pro druhou sérii se proto hledala nová režisérka, kterou se nakonec stala trojnásobná matka Markéta Ekrt Válková.
Tým seriálu při natáčení mohl vycházet i ze svých zkušeností: režisérka, scenáristka, kameraman, zvukař, vedoucí produkce a dramaturg mají dohromady 14 dětí.

Autor: