17. prosince 2018 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Spektákl za půl miliardy se historie nedrží. Nejdražší český film oblékl Žižku do motorkářských kalhot

Hollywoodští herci Ben Foster (druhý zleva) a Michael Caine (druhý zprava). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Hollywoodští herci Ben Foster (druhý zleva) a Michael Caine (druhý zprava). | foto: Bioscop

PRAHA Na papíře se historický film režiséra Petra Jákla skvěje samými superlativy. S rozpočtem půl miliardy korun je už nyní nejdražším českým snímkem v historii, objeví se v něm zahraniční hvězdy, po jejichž boku si zahraje i zdejší herecká smetánka spolu s dalšími postavami českého šoubyznysu... Kromě toho, že je film inspirován jednou z nejvýraznějších postav české historie a během natáčení se štáb podíval na řadu středověkých hradů, se ale s historickými reáliemi příliš nepotkává.

Patrné je to už z fotografií z natáčení filmu, na kterých je podle odbornice na hmotnou kulturu a každodennost v období husitských válek Moniky Feyfrlíkové spousta faktických chyb. Ty výslednému produktu výrazně ubírají na historické přesnosti.

Feyfrlíková pro Lidovky.cz několik fotografií z natáčení okomentovala.

Bojová scéna z filmu

bojová scéna z filmu Jan Žižka.

Feyfrlíková: „Muž vlevo má na sobě rozepnutou ‚zbroj‘ – něco takového ve sledovaném období a na území českých zemí rozhodně neexistovalo. Kůže takto pobitá pruhy kovu se nejenom nepoužívala, ale zjevně by svou konstrukcí nebyla schopna plnit jakoukoliv ochranou funkci, kvůli které byla vlastně používána. Je střihu vest, které se v této době nenosily. Hlavně je ale nemyslitelné, že by bojovník šel úmyslně do bitvy v rozepnuté ‚zbroji‘, protože by se tím zbytečně vystavoval ohrožení života.

Dotyčný má na sobě kalhoty - v té době se takové nenosily. Místo toho by měl mít nohavice, tedy kalhotový oděv navlékaný jako základní vrstva šatu na nohy, který nebyl v oblasti hýždí sešit a tvořil tak dvě samostatné části - ty se v oblasti pasu přichytávaly buď na takzvaný hacní pás či přímo hacím, což je obdoba dnešních trenýrek.

Mýtus špíny

Feyfrlíková: „Na některých fotkách mi přijde, že mají aktéři zašpiněné obličeje, samozřejmě neznám kontext scény, ale je to celkově takové filmařské klišé ukazovat vesničany s ušmudlanými tvářemi. Mýtus, že ve středověku byli všichni špinaví, protože se nemyli, je zcela scestný. Stejně jako dnes, nebylo normální chodit zamazaný a i když našim předkům doma netekla voda z kohoutku, byla nějakým způsobem v podstatě vždy v dosahu. Za zmínku stojí i to, že máme například v městském prostředí zmapováno, že bylo poměrně běžné v poslední vůli odkázat jistý obnos na to, aby byla potřebným, tedy mrzákům, žebrákům a jim podobným v určitém čase poskytnuta lázeň a v ní i zatopeno.“

Muž po pravé straně má v rukou ‚oboustrannou sekeru,‘ která se zcela jednoznačně v této době a na sledovaném území nepoužívala a obecně spíš spadá do říše fantasie. Přilba, již má na hlavě, je typově šalíř, který se začal používat až později. Navíc má přilbu sraženou přes oči, což by se asi běžně nestalo, protože by pod ní měl vývaz či batvat, což jsou vycpávky přilby, které právě takové situaci zabraňují. V takovém případě se totiž zbytečně vystavuje nebezpečí, že jednak nebude přilba plnit svoji ochranou funkci, ani nebude mít výhled a mít možnost se tak útočníkovi bránit. Zbroj ani siluetou naprosto neodpovídá současným poznatkům o zbrojích ve sledovaném období. Kyrys (část zbroje kryjící trup - pozn.red.) by se dal spíš zařadit do 16. století a rukavice jsou datací starší tak o 50 let a k tomuto typu zbroje by byly již zastaralé.

Muž napravo od něj: podle siluety hlavy je patrné, že má na sobě kroužkovou kuklu, ta se ale takto samostatně nenosila. Už jen ve chvíli, kdy by pod ní neměl žádnou „vycpávku“ například v podobě batvatu, by po ráně zbraní došlo vlivem kroužků jednoznačně ke zranění. Asi je zbytečné dodávat, že se tato ochrana hlavy používala v kombinaci s přilbou, která zde chybí. Kromě toho, že má opět moderní střih kalhot, tak určitě nebylo obvyklé, aby někdo bojoval dvěma krátkými meči.

Muž, který leží vlevo na zemi, má podivné prstové rukavice a kyrys, které absolutně neodpovídají ani siluetou zbroji, která se ve sledovaném období užívala.

Muž vpravo v popředí má štít. Ten je podle toho, co z něj je vidět, patrně železný, a ty se rovněž nepoužívaly. Místo toho by měl být například potahovaný dřevěný.

Vzhledem k tomu, že je fotografie bez kontextu, tak asi nemohu lépe posoudit, proč na sobě nikdo z protagonistů nemá kompletní zbroj, ale pouze její fragmenty, což nedává vzhledem k jejímu účelu smysl. Pokud by se jednalo o někoho z lepšího sociálního postavení, bylo by to spíš nemyslitelné, aby se dobrovolně vystavoval nebezpečí zbytečného zranění.“

Ben Foster a Michael Caine během natáčení

Hollywoodští herci Ben Foster (druhý zleva) a Michael Caine (druhý zprava).

Feyfrlíková: „Muž vlevo z pohledu diváka: kroužková kukla mu volně visí, tedy by v případě boje neměla jakýkoliv funkční smysl. Kroužkový límec se obvykle používal k tomu, aby dotyčnému kryl krk a nenosil se tedy jen tak položený na kyrysu jako na ozdobu. Kyrys má celkově nesmyslný tvar. Ramena vůbec nesedí na jeho typ postavy. Nejsem si navíc vědoma, že by se zbroj kombinovala s koženými nátepníky. Opasek má přezku neodpovídající sledovanému období . Dýka také absolutně neodpovídá sledované době - je spíš renesanční. Vesta, kterou má navlečenou přes zbroj, se také jako oblečení ještě nenosila.

Muž napravo od něj v popředí: má na sobě opět zbroj, která u nás nikdy neexistovala. Rozhodně se nenosily kusy vysekávané kůže snýtované k sobě. Opět na sobě má divné kožené nátepníky s přezkami. Rukavice také neodpovídají odívání na počátku 15. století. Ač se to zdá bizarní, tak se v této době nosily rukavice tříprsté. Muž opět nosí moderní kalhoty a ne nohavice. Suknice či košile by měla být delší zhruba do půli stehen a v takovém případě by byl opasek nošen přes ni. Jeho volný konec by nebyl moderně zastrčený podél boku, ale smyčkou provlíknut za opaskovou přezkou.

Třetí muž zleva má opět neodpovídající kyrys. Muž úplně vpravo má na rukou kroužkové rukavice, které se nenosily, měl by mít plechové.

Celkově bych na závěr uvedla, že muži na fotografiích mají na krátko ostříhané vlasy, což v této době nebylo běžné. Muži si obvykle nechávali narůst středně dlouhé vlasy a to i do té míry, že se s tím setkáváme i u mužů, kteří byli již v pokročilém „stádiu“ plešatosti. Kyrysy by měly být obecně vypouklé. Je s podivem, že většina mužů má na sobě nějaký prvek zbroje, ale celkově v tomto poměru chybí přilby, které by chránily hlavu.

Destičkové a kožené zbroje se prokazatelně v této době nenosily, jsou zde užity nadmíru. Bylo by na místě více užívat kroužkovou zbroj.“

Sophie Loweová a moderní hřebíky

Anglická herečka Sophie Lowe.

Feyfrlíková: „Slečna na fotografii má velice podivný opasek, se kterým jsem se ve sledovaném období nikdy nesetkala. Kovové garnitury absolutně neodpovídají soudobým poznatkům, takto široké opasky ženy rozhodně nenosily a navíc je i moderně zapnut. Podivný kožený pás přes rameno je také zcela zcestný, nic takového se nenosilo.

Asi by se jevilo už jako hnidopišství zmiňovat na první pohled patrné halabala zatlučené moderní hřebíky ve dveřích. I ve středověku měla práce a především suroviny, tedy železo užité na výrobu hřebíku, svou cenu a pochybuji, že by jimi takto plýtvali. Asi je také zbytečné zmiňovat, že je to na první pohled zhotoveno z palubek a vyrobit ve středověku prkno dalo skutečně zabrat a neplýtvali by jím na něco, co by mělo takovouto chabou konstrukci.“

Michael Caine v nesprávném voze se špatnou kuší

Design kuše a vozu podle Feyfrlíkové se v dané době nepoužívaly.

Feyfrlíková: „Kuše vizuálně absolutně neodpovídají těm, které se ve sledovaném období používaly. Takováto konstrukce vozu také nebyla známa. Muž má na holé hlavě opět samostatnou kroužkovou kapuci. Kombinace kožených rukavic a kroužkové zbroje je nepravděpodobná. Zádový díl kyrysu neodpovídá.“

Michael Caine a prostřihy z budoucnosti

Režisér Petr Jákl vysvětluje scénu Michaelu Cainovi.


Feyfrlíková: „
Oděv Michaela Cainea má prostřihy, které se začaly používat až od druhé poloviny 15. století, tedy minimálně o 50 let později.“

Ben Foster v kalhotách motorkářů a metalistů

Ben Foster s režisérem Jáklem.

Feyfrlíková: „Zbroj je celkově špatně poskládaná. Díl, co má herec na těle, se nikdy neužíval, jak už jsem vysvětlovala dříve. Nemá krytý loket. Podobné nátepníky se nepoužívaly. Opět má textilní prstové rukavice, které by byly spíš tříprsté. Kalhoty mají na boku naprosto nesmyslně šněrování, které začali nosit až ve 20. století motorkáři a posluchači metalu, do té doby je s největší pravděpodobností nikdo jiný nenosil. Suknice či košile, která se nosila jako spodní vrstva oblečení pod zbroj, by měla sahat minimálně do půli stehen.“

Osm let příprav, ale jen tři měsíce na place

Jákl s týmem na přípravách filmu pracovali celkem osm let. Ještě před pěti lety to přitom vypadalo, že se jejich rozpočet vejde do 50 milionů, po nějaké době ale vyrostl na šestinásobek, až nakonec skončil na půl miliardě, což z něj učinilo nejdražší film v historii české kinematografie.

Doba, za kterou se velkofilm stihl natočit, přitom tak nákladnému projektu příliš neodpovídá. První klapka totiž sklapla v září tohoto roku a už v prosinci padla ta poslední. Film se má přitom začít promítat oficiálně až v roce 2020.

V historickém velkofilmu se zahrál třeba Michael Caine, známý z trilogie o Batmanovi či filmu Paola Sorrentina Mládí. Po jeho boku si zahráli americký herec Ben Foster, britská herečka Sophie Loweová či Němec Til Schweiger. Z českých jmen na plátně uvidíte Karla Rodena, Marka Vašuta, Ondřeje Vetchého, ale také zlatého olympionika a desetibojaře Romana Šebrleho, moderního pětibojaře a rovněž zlatého z olympiády Davida Svobodu či popovou star Bena Cristovaa.

V zahraničí vyjde snímek pod názvem Medieval, tedy Středověk. Na českém trhu bude distribuován pod názvem Jan Žižka.

Michal Bernáth

Autor

Michal Bernáthmichal.bernath@lidovky.czČlánky

Letní pohledy ke stažení: Vytiskněte, vymalujte a pošlete
Letní pohledy ke stažení: Vytiskněte, vymalujte a pošlete

Chcete někomu udělat radost pohledem, který domalujete a vybarvíte s dětmi? Připravili jsme celou sérii, kterou si zdarma stáhnete. Využít ji mohou i účastníci našeho Letního kolotoče.