Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Státní opera uvede premiéru Belliniho Normy za mezinárodní účasti

Kultura

  12:00
Mezinárodní inscenační tým a obsazení českými sólisty spojuje nové nastudování opery Vincenza Belliniho Norma ve Státní opeře Národního divadla. Premiérová představení se uskuteční 2. a 4. října. Titulní roli ztvární Marie Fajtová, v roli Polliona Aleš Briscein, Adalgisou bude Jana Horáková Levicová. Hudebního nastudování se ujal italský dirigent Enrico Dovico, pro nějž je Norma oslavou dvaceti let spolupráce s pražským operním domem.

Titulní roli ztvární Marie Fajtová. foto: Archiv Marie Fajtové

Režisérem inscenace je Tomo Sugao z Japonska, scénografem slovenský výtvarník Boris Kudlička, světelný design připravil Němec Wolfgang Göbbel. Státní opera respektive Nové německé divadlo uvedlo Normu v premiéře pouze jednou, a to v německém překladu v roce 1899, kdy se režie ujal sám první ředitel této scény Angelo Neumann, zaznělo na dnešním setkání s tvůrci.

Tomo Sugao připravil vedle několika inscenací doma například Ravelovu operu Dítě a kouzla v Kolíně nad Rýnem či Robina Hooda německého skladatele Franka Schwemmera v Curychu. „Norma obsahuje množství archetypálních situací. Najdeme tu motiv lásky k nepříteli, upomínající na Romea a Julii, nebo motiv vnitřního konfliktu citů zrazené manželky s city mateřskými. Navíc se zde do působivého celku složitě propojuje mnoho dalších situací, z nichž by se každá mohla stát námětem mistrovského dramatu anebo úspěšného filmu,“ uvedl režisér.

Nejvíce si považuje hudební stránky Belliniho díla. „Hudba umožňující s hlavní hrdinkou prožívat její vnitřní boj, má v sobě velké napětí. Není téměř možné zůstat při poslechu klidný,“ dodal.

Dirigent Enrico Dovico pochválil, že dramaturgie zařadila právě toto dílo. „Je přínosem pro orchestr, sólisty i diváky. Pokud zde máme hudební rozptyl od Mozarta k Straussovi, je toto Belliniho dílo s precizní partiturou obohacením. Sólisté jsou velmi dobrými pěvci, navíc všichni ve svých rolích debutují. Tvrdě na sobě pracují, zkoušení s nimi bylo velmi inspirativní,“ uvedl.

Boris Kudlička se do Státní opery vrací po inscenaci Straussovy Salome loni v říjnu. Mezitím vytvořil scénu pro Čajkovského Jolantu a Bartókův Modrovousův hrad v Metropolitní opeře v New Yorku nebo pro Juliettu Bohuslava Martinů ve frankfurtské opeře. Pro Státní operu koncem sezony připraví scénu ke Straussově Elektře v režii Keitha Warnera.

Belliniho Norma zazní ve Státní opeře po premiérách do konce sezony ještě pětkrát. Za rok bude hostovat v Japonsku.

Autor: