Festival, v němž se potkávají jazz, klasika, world music a crossover, potrvá v české metropoli do 21. listopadu. Patnáctiletému výročí přehlídky se věnuje koncertní řada Inspirace, která uvede v nových koncertních prostorách tři obnovené premiéry vystoupení, jež byla milníky festivalu.
Patřil k nim i dnešní koncert.
Koncert ovládla meditativní atmosféra, kterou umocnila akustika atypicky vysokého sálu. Kvarteto s Garbarkem ale zjevně nechtělo posluchače uspat, a proto své vystoupení několikrát osvěžilo putováním mezi posluchači. Za své výjimečné pojetí sklidili dlouhý potlesk vstoje.
Jeden z nejúspěšnějších evropských nadžánrových crossoverů se na Struny podzimu vrátil po 13 letech. Album, které vyšlo letos v září, navazuje na legendární nahrávku Officium z roku 1994. Garbarek s kvartetem ji autenticky pořídili v rakouském klášteře sv. Gerolda. Tak postupovali za dalších pět let s dvojalbem Mnemosyne i letošní novinkou.
Třetí část projektu se tentokrát zaměřuje především na arménskou starou hudbu, kterou členové souboru studovali přímo v místě jejího vzniku. Nabízí ale i byzantský chorál, dílo estonského skladatele Arvo Pärta a dvě autorské Garbarkovy skladby. "Především jsme hledali neohraný repertoár z východoevropské hudební tradice," tvrdí saxofonista Garbarek. Kvarteto patří k nejuznávanějším vokálním ansámblům, především pro svou interpretaci středověké a renesanční vokální hudby a soudobých skladeb.
Třiašedesátiletý Garbarek se může pyšnit bohatou diskografií. Jeho umění zachycují nahrávky labelu ECM, jehož je spolu s americkým pianistou Keithem Jarrettem kmenovým interpretem. Za svou kariéru spolupracoval s umělci, jako jsou například Bill Frisell, Don Cherry, Keith Jarrett nebo Chick Corea a stal se pilířem evropského jazzu.
Fanoušci Strun podzimu se letos mohou těšit na dalších devět koncertů, sedm premiér a hvězdné hosty. Jsou jimi například americký pianista Brad Mehldau, pěvkyně Anne Sofie von Otterová, jazzová vokalistka Dianne Reevesová, německá houslistka Julia Fischerová nebo tenorista John Potter.