Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

THE TRIAL. Ruské politické procesy se utopily v symbolických náznacích

Kultura

  6:00
PRAHA - Divadelní inscenace THE TRIAL (Proces) petrohradského umělce Maxima Didenka vzala aktuální téma ruských politických procesů a přimíchala do toho Franze Kafku a netradiční verzi Nirvany. Vizuálně působivé vystoupení ale tonulu v symbolech, a to bez nějakých konkrétních základů, na které by je všechny napasovalo.

Projekt THE TRIAL. foto: Adriana Spišáková

Kino 64 U Hradeb bylo v roce 2002 vyplaveno povodněmi. Od té doby se nepoužívalo, ale teď se do něj pomalu vrací život. Stále jde o staveniště v rekonstrukci a ponuré prostory se více než hodily pro naléhavý ráz Didenkova díla.

Šestice performerů se představuje nasvětlená tlumeným světlem a začne zkoumat, co všechno divák vydrží. THE TRIAL je totiž takový experiment - Maxim Didenko zkoušel, co všechno ještě dokáže dát dohromady bez toho, aby výsledný projekt nevypadal jako dort od pejska a kočičky. Nejde proto o divadlo v pravém smyslu, ale spíše o kombinaci divadla, pohybové performance a umělecké instalace. Seznamujeme se s Josefem K (hlavní hrdina Kafkova románu Proces), nebo někým, kdo jim dost dobře být může, protože vše je jen naznačeno. Ten se ocitá v koloběhu teatrálních výslechů maskovanými bachaři, kteří si jeho utrpení natáčejí selfie tyčí na mobily. Utrpení je naznačeno výrazovými prostředky a černobílými záznamy právě z mobilů, které jsou v reálném čase promítány na zdi kina. Josef K tak proplouvá mašinérií, která ho přirozeně drtí, a u toho ho obklopují maskovaní mučitelé, kteří se sem tam nepochopitelně odmaskují, sem tam mučí sami sebe a občas se dokonce oni stanou hlavní obětí na místo někoho, kdo konec konců jen může být Josefem K. Nic totiž vysvětleno není a symbolů a náznaků je tolik, že se v nich inscenace utopí. Závěr ve stylu temné estrádní show z televize nakonec nepřináší ani uspokojivé vysvětlení toho, co se právě přes hodinu dělo.

Vizuálně dokonalé cosi

Franz Kafka se potkává se současným děním v Rusku v projektu THE TRIAL

Hlavním problémem THE TRIAL je tak přehnaná symboličnost bez praktického ukotvení - divák tak nemá možnost začít dumat nad symboly a náznaky, když absolutně není uveden do toho, co se právě děje, nebo by se alespoň dít mělo. Všichni koukají, převlékají se, nesrozumitelně na sebe křičí a pak tancují a zpívají Nirvanu. V chladném a ponurém prostoru sálu to pak působí jako v některém z pekelných kruhů. Na škodu bylo i až umělé protahování některých scén. Postavy občas opakovaly některé činnosti až za hranice únosnosti. Scéna, kdy herci chodí po lávce mnohokrát nahoru a dolu a u toho toho pívají Skákal pes zůstane určitě dlouho v paměti mnohých. Když se to spojí s tím, že děj vlastně není konkrétní a všechno je jen náznakové, tak takovéto prodloužené scény poněkud mlátí na prázdno.

Vynikající byla ale vizuální stránka, které hodně přidal právě prostor Kina 64 U hradeb. Všechny kusy kulis se při pohybovém projevu herců využijí na maximum - zeď z oknem v jedné chvíli slouží pro naznačené prolézání oknem a v druhé chvíli jako vězení pro dva, když je okenní prostor obemkne kolem pasu. V průběhu inscenace podléhá prostředí cílené destrukci a když divák na konci vidí zničené věci na pódiu, dostaví se akutní tísnivý pocit toho „že je něco špatně.“ Efektní je také promítání záběrů na zeď, která má pravděpodobně evokovat výslech vězňů. Výkony umělců je potřeba také pochválit, protože bylo vidět, že si hraní v THE TRIAL užívali po všech stránkách.

THE TRIAL se pak ve výsledku nedá brát jako plnohodnotné dílo, ale jako pokus s velkým potenciálem do budoucna. Pro větší úspěch je ale potřeba dát příště divákovi něco, co by dokázal uchopit. Maxim Didenko pak po první premiéře a vlažném přijetí možná pochopil, že je potřeba pár věcí vyladit, a domů odletěl předčasně.

Projekt THE TRIAL.
Projekt THE TRIAL.

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...