Spíše než Reportérka se série měla jmenovat Reportér nebo Reportéři, protože titulní postava Hedviky fakticky nebyla postavou hlavní, a vlastně to ani povoláním nebyla reportérka, nýbrž mladá, nezkušená, z ulice se dostavivší adeptka tohoto řemesla. Fakticky hlavní postavou minisérie totiž byl reportér Vlach (v podání Jiřího Bartošky), do něhož autor námětu a scénáře, reportér Josef Klíma, zjevně vložil nejvíc ze sebe a ze své profesní a lidské zkušenosti. Hedvika hrála roli pouhé fotogenické záminky, věšáku na kauzy, které redakce fiktivního vydavatelského domu řeší – a Tereza Voříšková s tou figurou asi ani nemohla udělat víc, než udělala.
Téma, kam se jen podíváš
Nebylo zřejmé, o čem Reportérka chce být a je. Honilo se tu hned několik tematických zajíců. Jedním z nich byla bulvarizace tištěných médií, v nichž bardi na hranici důchodového věku čelí nájezdu energických třicátníků (náležitě slizcí v podání Václava Jiráčka a Jaroslava Plesla), kteří čelí snižujícímu se čtenářskému zájmu tvrdým marketingem a důrazem na „prokrvenější“ obsah; hoši chtějí produkovat „fresh“ periodika, v nichž se profesní zásady serióznosti neberou až tak vážně. Dalším kličkujícím zajícem byla sama profese investigativního reportéra, její praktiky a možnosti. Jinými ušatci, kteří se míhali před kamerou, byly náměty reportérů – kauzy z politiky, byznysu, sociální a rasové problémy.
„Snažil jsem se napsat jakýsi mezižánr,“ poznamenal Josef Klíma, a vznikla z toho minisérie plná „mezi témat“, takže v jednom díle reportéři sledují hned dvě kauzy, do toho řeší své soukromí a ještě problémy v redakcích. Nic není nahlédnuto pořádně, důsledně – logicky z toho mixu ve výsledku je žánrový obrázek ze života lidu novinářského, přičemž jako letitý příslušník tohoto lidu se tomu chlapácky romantizujícímu a zároveň ovšem cynickému, zkrátka hodně zjedodušujícímu obrazu v Reportérce směju a podivuju, ale tak to možná má každá profese, když se pak vidí představená v televizním filmu.
Jestliže jedním z leitmotivů Reportérky byl mediální trend vytváření zdání, nabarvené a navoněné mělkosti, pak tato minisérie náleží do té produkce, která sama takto postupuje. Technicky zdatné realizační týmy se „realizují“ především v tom, že to obrazově takzvaně hezky vypadá, méně už se trápí tím, o čem se vypráví. Režisér Dan Svátek v tiskových materiálech příznačně odpovídá na otázku, na co je u Reportérky nejvíc pyšný: „Na vizuální stránku, která se ve spolupráci s kameramanem Jakubem Šimůnkem a architektem Ivo Návratem povedla.“ Šimůnkovo snímání bylo nesporně fotogenické, ovšem manýristické: když Hedviku stíhají noční můry, tak se samozřejmě použije širokoúhlý objektiv, nakloněná kompozice a temné tónování; když Hedvika kráčí po ulici, „odjede“ od ní kamera, kterou nad domy vynáší dron (už to skoro vypadá, že v tuzemsku existuje příkaz: bez dronu a bez jeřábu nenatáčet!); když se v posledním díle na nemocničním nádvoří odehrává důležitý rozhovor mezi třemi figurami, kamera kolem nich jezdí dokola jako smyslů zbavená, vždyť je to přece drama...
Když Bronx je hadr
Obrazovou interpunkci tvoří zrychlené, pohlednicové záběry pražského panoramatu. Když hlavní postavy mezi sebou telefonují, vlevo dole se v obraze objeví ikonka s telefonem a se jménem, kdo je na druhém konci (a to i tehdy, když snímaná postava tu druhou postavu oslovuje, takže je zcela zřejmé, s kým hovoří). Jiným jakoby ozvláštňujícím, zcizujícím, ve skutečnosti zoufale doslovným prvkem jsou promluvy postav přímo na kameru, k divákovi, jimiž komentují dění. Dalšími takovými komentáři jsou vnitřní promluvy Hedviky a Vlacha („Ten je úžasnej,“ vzdychne adeptka, když hledí na kolegu, který se jí líbí.); nebo otřískaný vlk Vlach přijíždí k Hedvice, která bydlí v nájmu ve starém činžáku, asi tak ve čtvrti typu Žižkov, a ve vnitřní promluvě poznamená „Bronx hadr“. Právě proto, že tohle všechno je od tvůrců myšleno zcela vážně, je to nezamýšleně legrační a půlka postav vyhlíží jako nechtěné karikatury. Nikdo už ale neřeší detaily, že Vlach s Hedvikou si nejprve vykají, pak přejdou k tykání a pak zničehonic si v některých replikách zase vykají (a potom zase tykají). Nebo, že některé repliky herci prostě řekli špatně.
ReportérkaNámět a scénář: Josef Klíma Střih a režie: Dan Svátek Dramaturg a kreativní producent: Marča Arichteva Česká televize 2015 |
Obecně – více než sdělení je tu pohodářského sdílení: reportér Vlach si zajde oddáchnout do hospody a hle, kdo vedle něho u stolu nezpívá Rosu na kolejích – sám Wabi Daněk. Též autor předlohy Josef Klíma se ocitne před kamerou – ve vestibulu vydavatelského domu se motá s telefonem u ucha. „Teď s jistotou vím, že bych rád natočil všech třináct dílů, které Pepa Klíma napsal,“ řekl režisér Dan Svátek. No – tři díly bohatě stačily.