Umělec totiž tvrdí, že v krematoriích vznikají přebytky, tedy popel zesnulých, který končí často bez piety na skládkách. Chce tak otevřít diskusi o nezdravém vztahu současné společnosti ke smrti.
Výstava Grave Robber v galerii Dvorac Sec Contemporary
"Tento projekt je o vztahu k zesnulým, o funerálních stereotypech, o přežitých rituálech, o pokrytectví, strachu z pravdy a zvrácených hodnotách," vysvětluje své dílo Týc v rozhovoru pro LN.
Vystavené obrazy jsou neprodejné a galerie umělci navrhla, aby byl popel zesnulých po skončení výstavy s veškerou pietou rozprášen na důstojném místě.
Roman Týc je pseudonym umělce a člena skupiny Ztohoven. Veřejnost ho zná díky medializovaným akcím, jakými byly výbuch v přímém přenosu na ČT2 nebo kauza falešné občanky. Nejznámější Týcovou akcí je projekt Semafory z roku 2007, ve kterém autor na 50 semaforech pro chodce po celé Praze nahradil čočky se statickými panáčky za panáčky v akci - sedícího, ukřižovaného, čurajícího, odpočívajícího či s flaškou.
Za projekt získal první cenu na vídeňském festivalu Sidewalk cinema, naproti tomu v České republice byl Týc za projekt odsouzen k trestu odnětí svobody ve výši jednoho měsíce a momentálně čeká na rozhodnutí k nástupu trestu do vězení.
Roman Týc za hranicí zákona?LN Myslel jste na to, že opět stojíte na hranici zákona? LN Jaký je podle vás postoj naší společnosti ke smrti? Celý rozhovor s Romanem Týcem najdete v úterním vydání Lidových novin. |