Útok na všechny smysly

  10:09
Pro české fanoušky Massive Attack, kterým utekl jejich červnový koncert v Bratislavě, byl výlet do Berlína satisfakcí. V jedné akci se ukrývaly hned tři výjimečné hudební zážitky najednou.

Bohatou úrodu svých nejlepších skladeb předvedli v Berlíně Massive Attack. | foto: Reprofoto


 

Industriální prostředí treptowské Areny má své kouzlo samo o sobě. Areál rozprostírající se na břehu Sprévy je oblíbeným místem, kam se chodí jak za kulturou, tak i na víkendové„bleší trhy“. Nazvučit tovární halu však nebývá zpravidla jednoduché. Nejvíce na to doplatili předskokani, newyorští TV On The Radio, kteří začali hrát na minutu přesně v osm hodin. Jako „supporti“ si bohužel nemohli dovolit se zvukem příliš kouzlit, a tak silně politicky zabarveným textům výtečného zpěváka Tunde Adebimpa nebylo téměř rozumět. Band, k jehož fanouškům se hrdě hlásí například David Bowie, prezentoval skladby ze svého čerstvého druhého alba Return To Cookie Mountain. TV On The Radio jde napříč žánry: indie sound se mísí s gospelem, elektronikou, soulem i africkými rytmy. Čtyřicet minut divoké energie lídra Adebimpa a skvělých kytarových rifů charismatického Kypa Malona přes „startovací“ handicap zaujalo i ještě ne zcela připravené publikum.

 Ostřílený Kaliforňan Josh Davis alias DJ Shadow se svým hodinovým setem už předstupoval před nadšenou fanouškovskou základnu, a to i přesto, že jak sám řekl, v Berlíně hrál naposledy před šestnácti lety. Kouzelník experimentálního hip hopu s prvky jazzu, soulu i funky předvedl jak své největší hity, mezi kterými nemohl chybět song It's too late, tak i skladby z právě připravované desky. Na pódium si na dvě písně pozval zpěváka z britských Stateless Chrise Jamese a v praxi tak předvedl, jak může uším lahodit mixáž samplovaných zvuků a živého hlasu.

 Show doplňovala agresivní videoprojekce, obsahující téměř vše: od psychedelie přes násilí, válku až po antibushovský postoj. A ten je v Německu kvitován zvlášť s nadšením. V závěru rozdováděl DJ Shadow halu jarmarečním valčíkem, který zahrál nejprve na syntezátor, aby jeho melodiku vzápětí deformoval do bizarních rozměrů.

 Vrchol večera, horečně očekávaní bristolští Massive Attack nastoupili krátce po půl jedenácté. Tahoun koncertu, rtuťovitý Robert Del Naja alias 3D a flegmatický dlouhán Grant Marshall alias Daddy G měli za sebou hned dvě bicí soupravy, klávesy, vynikající kytarové zázemí a oba ještě střídavě obsluhovali mixážní pult a „mašinky“.

Rozvášnění muzikanti
Kapela Massive Attack je známá svou chutí ke spolupráci se zajímavými hudebními osobnostmi, které s sebou bere na turné. Na jejich vystoupení proto nemohla chybět reggae legenda Horace Andy a skvělé zpěvačky Debbie Miller a především výjimečná Liz Fraser z Cocteau Twins. Pod mottem „výběr toho nejlepšího z posledních patnácti let“, tedy v souladu s jejich letošním bilančním albem Collected, se odvíjel celý zbytek večera. Jedinou novou písní tak byla úvodní False Flags z připravovaného alba Weather Underground, která je však už také v Collected zahrnuta. Svébytný projev každého z účinkujících a zcela nové, oproti deskám, syrové aranže s improvizovanými hlukovými pasážemi vytvořily téměř z každé písně nový originál. Po hodině a půl se zdálo, že je koncert u konce, ale naštěstí došlo v přídavcích i na dnes už nesmrtelnou Unfinished Sympathy v sexy podání Debbie Miller. Absolutní finále potom patřilo k dokonalosti dovedené skladbě Group Four a něžnému hlasu Liz Fraser, aby ho vzápětí vystřídala mnohaminutová zběsilá kakofonie rozvášněných muzikantů. Nefalšovaný masivní útok na všechny smysly. Koncert, na který se nezapomíná.

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.