25. května 2019 21:01, aktualizováno  22:39 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

V Cannes se předávaly filmové ceny. Zlatou palmu získalo jihokorejské drama Parazit

Zlatou palmu za nejlepší film na festivalu v Cannes získalo jihokorejské drama... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zlatou palmu za nejlepší film na festivalu v Cannes získalo jihokorejské drama... | foto: Reuters

Cannes (Francie) Hlavní cenu letošního 72. ročníku filmového festivalu v Cannes Zlatou palmu letos získalo drama Kisaengčchung (Parazit) režiséra Pong Čun-hoa. Slavnostním předáváním cen v sobotu večer festival končí.

Jako druhý se umístil snímek Atlantique, který vznikl v koprodukci Francie, Senegalu a Belgie. Velkou cenu poroty si za něj odnáší francouzsko-senegalská režisérka Mati Diopová.

Kisaengčchung se podle AP stal vůbec prvním jihokorejským filmem, který v Cannes Zlatou palmu získal. Snímek je černou komedií, která upozorňuje na sociální nerovnosti v Jižní Koreji mezi chudými a bohatými. Sociální tematice se věnuje i Atlantique režisérky Diopové, konkrétně nuznému životu v Africe, kdy se východiskem stane rozhodnutí odejít z Afriky za lepším životem.

Ocenění filmového festivalu za nejlepší režii získali belgičtí bratři Luc a Jean-Pierre Dardenneovi za dramatický snímek Le Jeune Ahmed (Mladý Ahmed).

Cenu za nejlepší herečku získala Angličanka Emily Beechamová za roli v dramatu Little Joe rakouské režisérky Jessica Hausnerové. Nejlepším hercem pak byl vyhlášen Španěl Antonio Banderas za výkon v dramatickém snímku Bolest a sláva uznávaného španělského režiséra Pedra Almodóvara.

Devětašedesátiletý Almodóvar řekl, že film Bolest a sláva o stárnoucím režisérovi je o něm samotném jenom z 20 procent, ale kritici se shodují, že Španěl do Cannes přivezl svůj zatím nejosobnější film. Ve snímku si po boku Banderase zahrála Penélope Cruzová. I přes příznivé kritiky film hlavní cenu nezískal, vyhlášený filmař Almodóvar tak stále zůstává bez Zlaté palmy.

Již 19. května si v Cannes převzal Zlatou palmu za celoživotní dílo legendární francouzský herec Alain Delon. Proti jeho vyznamenání vznikla i petice, neboť herec se v posledních letech stal terčem kritiky kvůli svému chování k ženám nebo názorům na homosexuály.

K Česku se vztahovalo několik snímků v nesoutěžních sekcích. V sekci Cannes Classics byl uveden dokument režisérů Heleny Třeštíkové a Jakuba Hejny Forman vs. Forman. Snímek, který vznikl v česko-francouzské koprodukci, je uceleným životním portrétem režiséra Miloše Formana.

Promítány byly i filmy Psi nenosí kalhoty (Dogs Don’t Wear Pants) a Sólo, na kterých se podíleli čeští tvůrci. V sekci Cinéfondation byl představen studentský film Sto dvacet osm tisíc, který získal na Českých lvech cenu za nejlepší studentský film. Režisérem a scenáristou čtvrthodinové sociální sondy je student pražské Filmové a televizní fakulty (FAMU) Ondřej Erban.

ČTK

Vlhčenec ubrouskový: Krkonoše bojují s odpadky vtipnou kampaní
Vlhčenec ubrouskový: Krkonoše bojují s odpadky vtipnou kampaní

Krkonošský národní park (KRNAP) v loňském roce navštívilo téměř 3,8 milionu lidí. Negativním dopadem masové turistiky je velké množství odpadků, které po sobě lidé v přírodě zanechávají. Dobrovolníci jich každoročně sesbírají skoro 3 tuny.

Najdete na Lidovky.cz