Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

V Městské knihovně v Praze začíná výstava soudobé české fotografie

Kultura

  17:00
PRAHA - Expozice ukazuje to nejlepší z fotografického umění po roce 2000.

Z výstavy v Městské knihovně v Praze foto: ČTK - Kateřina Šulová

Kurátor Vladimír Birgus tímto projektem navazuje na svou předchozí výstavu, která se věnovala fotografii 20. století a uvedla ji také Galerie hlavního města Prahy. Na rozdíl od minulé expozice však neposkytuje současná přehlídka přehled o všech tvůrčích proudech a osobnostech. "Je zaměřena úžeji na tvorbu s motivy autorské sebereflexe, intimity, nejbližších lidí a věcí," řekl Birgus novinářům.

Zmíněná témata jsou ve světové fotografie velmi reflektovaná, ale u nás se zatím opomíjela, připomněl. Ve výběru se tedy snažil zmapovat autory, kteří se fotografií snaží sdělovat něco o sobě či fotografování používají jako jistý druh arteterapie. Zastoupeny jsou všechny generace fotografů, od sedmdesátníků, jako je Pavel Baňka, přes další zavedené tvůrce (Ivan Pinkava, Milena Dopitová, Jiří David, Pavel Mára, Veronika Bromová, Dita Pepe) až po studenty.

V rámci příprav výstavy navštívil kurátor četné školní výstavy a snažil se vybírat hlavně z mladých fotografů, kteří nejsou tak známí. Z padesáti autorů je 29 žen. "Ukazuje to sílu současné ženské fotografie u nás," podotýká Birgus.

Něco o sobě prozradit

Autoři, kteří opatřili své vystavené snímky vlastními texty, ukazují na fotografiích často intimní životní zážitky - například rozvod, umírání matky či genderovou změnu vlastního otce.

Podobná témata se v historii české fotografie dlouho neobjevovala. Jednou z výjimek je kniha Zdeňka Tmeje Abeceda duševního prázdna z roku 1945, v níž tvůrce i ve světovém kontextu ojedinělým způsobem podal svědectví mladého muže totálně nasazeného za druhé světové války. Málokdo byl ochoten bez přísné autocenzury ukázat svůj privátní svět se všemi nejistotami, partnerskými krizemi, sexem, vybočením z norem, strachem ze stáří, připomíná kurátor.

V době komunismu se intimita také příliš neprezentovala. "Snažil jsem se hledat u Jindřicha Štreita, má tisíce snímků rodin z širokého okolí, ale ne snímky vlastní rodiny," říká Birgus. Průlom nastal až s pádem komunismu, lidé se už nebojí něco o sobě prozradit, soudí.

Výstavu doprovází katalog s autorskými texty, přehlídka potrvá do 18. srpna.

Autor: