„Nakupujeme díla z okolních států Visegradské čtyřky. Maďarská kolekce v tomto získávání je nejdále, stále jsme ale měli velký nedostatek, a to absenci děl Victora Vasarelyho. Proto jsme velmi intenzivně od roku 2007 usilovali o to, aby se tato situace změnila, což se díky kontaktům s jeho vnukem Pierrem Vasarelym podařilo vyřešit. Získali jsme tak tato díla,“ řekl ředitel muzea Michal Soukup. Podotkl, že důležitý je přitom tento významný zdroj, od kterého díla pocházejí, neboť ve světě existuje řada Vasarelyho falzifikátů.
Umělcův vnuk Pierre Vasarely, který přijel do Olomouce na zahájení výstavy, spolupráci s muzeem ocenil. „Plně si uvědomuji to úsilí za podpory ministerstva kultury a města Olomouce. Věřím, že jde o díla důležitá pro sbírku Středoevropského fóra Olomouc,“ uvedl. Obě získaná díla podle odborníků významně reprezentují autorovu tvorbu. Obraz Terek podle kurátorky Giny Renotiere vznikal v době, kdy autor hledal svébytný umělecký styl a zkoumal vyjadřovací možnosti jazyka geometrie. „Přestože plátno není velké formátem, potvrzuje Vasarelyho jedinečné postavení v evropské abstrakci poloviny 20. století,“ uvedla kurátorka.
Tapiserie Harmas naopak reprezentuje autorovo vrcholné období a patří mezi jeho klíčová díla. „Čtverce a kruhy v barevných kombinacích červené, hnědé, béžové a šedivé vytvářejí ve vzájemně se prolínajících polích působivou vrstvenou iluzi,“ uvedla kurátorka. Gobelín za autorova dohledu utkala manufaktura ve francouzském Aubussonu.
Nové sbírkové předměty na výstavě v Muzeu moderního umění doplní 15 serigrafií (uměleckých sítotisků) z let 1965 až 1986, které muzeu zapůjčila francouzská nadace Vasarelyho. Podle odborníků ilustrují autorův záměr zdokonalit techniku tisku a povýšit sítotiskové reprodukce na médium umělecké a estetické hodnoty.
Díla světoznámého umělce maďarského původu, průkopníka op-artu Victora Vasarelyho představilo Muzeum umění Olomouc na přelomu let 2007 a 2008. Výstava zhruba 80 obrazů, grafik, soch, ale i velkoplošných tapisérií a multiplů měla mimořádný ohlas. Zhlédlo ji bezmála 20.000 lidí, což expozici zařadilo mezi nejúspěšnější projekty muzea. Šlo tehdy o vůbec první profilovou prezentaci Vasarelyho tvorby v Česku po roce 1989.
Zobrazit celou fotogaleriiProhlédněte si pohodlně všechny fotografie |