6. května 2014 16:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Vilu Tugendhat roztančí mystifikační balet Erika Satieho

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
ProART Company provede ve Vile Tugendhat premiéru představení USPUD_emoticon | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy ProART Company provede ve Vile Tugendhat premiéru představení USPUD_emoticon | foto:  Marek Procházka

BRNO Brněnská vila Tugendhat se stane kulisou pro uvedení polozapomenutého baletu Uspud francouzského skladatele Erika Satieho. Funkcionalistickou památku si pro taneční večer vybral režisér a choreograf Martin Dvořák. Satieho balet doplní v programu ještě současná "elektro-akustická" choreografie Emoticon.

Vila Tugendhat, od roku 2012 znovu otevřená veřejnosti, je stále častěji dějištěm kulturních akcí. Pravidelně tam vystupuje Brno Contemporary Orchestra, zájem o mimořádný prostor projevili také například pořadatelé přehlídek Moravský podzim a Divadelní svět. Taneční představení Upsud podle Erika Satieho zde uvede ProART Company  19., 20. a 21 května.

Z představení USPUD_emoticon - balet Erica Satieho

Satieho Upsun Dílo je často vnímáno jako parodie na operu a tehdejší wagneristický gesamtkunstwerk.

ProART Company s choreografem a režisérem Martinem Dvořákem se ve své tvorbě zaměřují na netradiční scénická uvádění děl vážné hudby. Mají za sebou například projekt s Filharmonií Brno (Foreign Bodies), Stravinského Příběhu vojáka či komorní inscenace Beethoven-Tolstoj-Janáček: Kreutzer Sonata a String Quartets.

Podivná, komplikovaná skladba

"Mystický a mystifikační" balet Uspud napsal novátorský skladatel Satie v roce 1892 na text, jehož původní účel při inscenování zůstává nejasný. Nemá totiž žádnou vazbu k partituře, není přizpůsoben notám ani rytmu, a tak vybízí k volnému režijnímu zpracování. Existuje například několik koncertních verzí s recitací textu volně přes hudbu nebo s projekcí na plátno.

Autor dílo označil za "křesťanský balet o třech dějstvích". Podle současných inscenátorů je Uspud "podivná a komplikovaná skladba, parodie a vážný akt současně, neúplné a neproveditelné konceptuální gesto". Ani hudbu totiž není možné hrát na nástroje uvedené v partituře. Jako ukázka ironického podtextu díla může posloužit část označená jako "zvuk trubky", ovšem komponovaná pro smyčcový kvartet.

Z představení USPUD_emoticon - balet Erica Satieho

Z představení USPUD_emoticon.

Uspud byl původně zamýšlen jako stínohra pro uvádění v nočním klubu na Montmartru. Satie ho zde nakonec opravdu uvedl, ale není nikde doloženo v jakém či zda vůbec v nějakém scénickém pojetí. Uspud byl poté představen jako skladba řediteli pařížské Opery, ten ji však pro scénické uvedení zamítl.

V druhé části večera bude uvedena choreografie Emoticon s hudbou současného hudebního tělesa Piano Interrupted Tomase Hodge a Franze Kirmanna stejně jako Satieho nejznámější skladby Gymnopediés.

Na projektu se podílejí kromě choreografa, režiséra a interpreta Martina Dvořáka také klavírista Richard Pohl, herec Městského divadla Brno Aleš Slanina a tanečnice ProART Company Irene Bauerová. Kostýmní návrhy jsou dílem výtvarnice Jindry Rychlé. Po brněnské premiéře bude představení uvedeno také v Praze, Bratislavě, Budapešti a Drážďanech.

ČTK, hepHedvika Petrželková
  • 0Diskuse

Najdete na Lidovky.cz