Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vše, co potřebuješ, je humor. Charlie Hebdo v pražském DOXu

  11:00
PRAHA - Tři týdny po krvavých událostech v Paříži se v Praze otevírá výstava, která seznamuje s fenoménem satirického časopisu Charlie Hebdo, jehož redakce se stala obětí útoku islamistických teroristů.
Je tu cítit moč... Časopis se věnoval různým posvátným tématům, třeba také Tour...

Je tu cítit moč... Časopis se věnoval různým posvátným tématům, třeba také Tour de France (Instalace v Doxu). | foto: MAFRA - Tomáš Krist

Pod názvem Journal irresponsable (Nezodpovědný časopis - tak zní podtitul Charlie Hebdo) je v pražské galerii DOX ode dneška k vidění výstava originálních výtisků pařížského satirického časopisu Charlie Hebdo a jeho předchůdce Hara Kiri. Vystaveno je několik stovek původních obálek, jež jsou - v případě nutnosti - přeloženy do češtiny. Časopisy pocházejí ze soukromé sbírky a výstava je dílem iniciativy týmu DOX.

Podle pořadatelů lze mluvit o dvou základních motivacích výstavy: za prvé solidarizovat se s oběťmi bezprecedentního útoku a vyjádřit podporu svobodě slova a vyjadřování. Za druhé seznámit českou veřejnost s historií časopisu, který ve Francii představuje pozoruhodný kulturněspolečenský úkaz. Jeho rabelaisovská tradice čerpá z revoltujícího podhoubí konce šedesátých let, kdy subverze a ostrá satira patřily k základním projevům společenské kritiky.

Výstava Journal irresponsable (Nezodpovědný časopis).

Pro časopisy, kde pracovala řada významných karikaturistů a satiriků, byla charakteristická naprostá otevřenost, ohledy neznající útočnost a odmítání nedotknutelnosti jakýchkoli tabu a autorit. Útočila - nutno říci z leviocových pozic - na mocné bez ohledu, z čeho svou autoritu získaly. Nejobvyklejšími terči jejich satirických ataků bylo náboženství, ale také militarismus, stát, politická, ekonomická a kulturní moc a její veličiny. Zásadní však bylo, že vždy byl municí toho útoku humor. Podle pořadatelů se právě na toto v diskusi o přípustnosti způsobů, které se Charlie Hebdo staly osudnými, zapomíná. Výstava v DOXu to chce zdůraznit.