„Nemám žádné ego,“ pravil v jednom z rozhovorů Jean-Claude Carrière, jeden z nejznamenitějších světových scenáristů, který zemřel v pondělí večer v Paříži ve věku 89 let. Autor šedesátky scénářů a desítek dalších literárních děl dokázal vzácně spojit svůj mimořádný cit pro příběh, nápaditost a vizuální představivost se službou kolektivnímu dílu.
Pracoval s těmi nejlepšími režiséry různých stylů a žánrů, od Luise Buňuela přes Jeana-Luca Godarda či Jacquese Deraye po Miloše Formana a Andrzeje Wajdu. Příběhy, jež tvořil nebo adaptoval z literárních předloh, mají rozpětí od historických dramat přes kriminální thrillery po komedie. Byl to univerzální scenárista v tom nejlepším slova smyslu – dokázal se dokonale napojit na ducha příběhu, jejž právě psal, a na poetiku režiséra, pro kterého tvořil.
Narodil se 17. září 1931 v rodině vinařů, kteří se v roce 1945 přestěhovali do Paříže a otevřeli si tam kavárnu. Jean-Claude absolvoval prestižní vysokou školu École normale supérieure de Saint-Cloud a v šestadvaceti letech napsal svůj první román Le Lézard (Ještěrka). Filmovou kariéru začal ve spolupráci s filmařem a hercem Pierrem Étaixem. Začali společně natáčet na počátku 60. let a rychle dosáhli zářného úspěchu: jejich krátký film Šťastné narozeniny z roku 1962 získal Oscara.
V roce 1964 už Jean-Claude Carrière spolupracoval se slavným Luisem Buňuelem na filmu Deník komorné a společně pak vytvořili další úspěšné snímky: Kráska dne (1967), Mléčná dráha (1969), Nenápadný půvab buržoazie (1972), Přízrak svobody (1974) a Ten tajemný předmět touhy (1977). Za scénáře k Nenápadnému půvabu buržoazie a Tomu tajemnému předmětu touhy byl Carrière nominován na Oscara.
Souběžně s prací pro Buňuela ovšem zvládal tvořit s dalšími výraznými režiséry: pro Jacquese Deraye například napsal thriller Bazén (1969), kde zářili Alain Delon a Romy Schneiderová, či Borsalina (1970), kde po boku Alaina Delona hrál Jean-Paul Belmondo. V roce 1971 spolupracoval s Milošem Formanem na jeho prvním americkém filmu Taking Off a později se podílel na jeho filmech Valmont (1989) a Goyovy přízraky (2006).
Z FILMOGRAFIE JEANA-CLAUDA CARRIÈRA■ Deník komorné (1962), režie Luis Buňuel ■ Borsalino (1970), režie Jacques Deray ■ Nenápadný půvab buržoazie (1972), režie Luis Buňuel ■ Plechový bubínek (1979), režie Volker Schlöndorff ■ Vášeň (1982), režie Jean-Luc Godard ■ Danton (1982), režie Andrzej Wajda ■ Antoineta (1982), režie Carlos Saura ■ Návrat Martina Guerra (1982), režie Daniel Vigne ■ Je těžké být Bohem (1989), režie Peter Fleischmann ■ Milou v máji (1990), režie Louis Malle ■ Cyrano z Bergeracu (1990), režie Jean-Paul Rappeneau ■ Netvor (1996), režie Volker Schlöndorff |