Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Vzpoura zlínských hraček. Festival představí animáky z tamních ateliérů

Kultura

  14:00
Animované snímky, které vznikly ve zlínských filmových ateliérech, představí ve speciální sekci letošní filmový festival pro děti a mládež ve Zlíně. Lidé uvidí nejen slavné filmy Hermíny Týrlové či Karla Zemana, ale také díla téměř zapomenutých tvůrců. Festival se letos koná 55. rokem, začne 29. května a potrvá do 4. června.

Z filmu Hermíny Týrlové Vzpoura hraček. foto: NFA

„Festival slaví 55 let a zlínský animovaný film nelze opomenout. Animovaný film ve Zlíně začínal, byl zde natočen vůbec první loutkový film v republice, Ferda Mravenec, který natočila Hermína Týrlová,“ uvedla umělecká ředitelka festivalu Markéta Pášmová. Diváci uvidí také další Týrlové snímky, například Vzpora hraček, či Zemanovy snímky o Panu Prokoukovi. „Jsou to kultovní věci, které ale už dnešní děti neznají,“ poznamenala ředitelka.

Promítat se budou také filmy, které jsou podle Pášmové téměř zapomenuté. „Jejich tvůrci nebyli tak známí, ale jsou to krásné věci. Bude zastoupena tvorba Jana Dudeška, Zdeňka Rozkopala, Antonína Horáka, kteří filmu ve Zlíně zasvětili skoro celý svůj život,“ uvedla.

Projekce budou uváděny v pásmech. „Mám radost ze spolupráce s národním filmovým archivem, který filmy zpřístupnil na vylepšeném médiu, jsou přepsány do elektronické podoby a částečně vyčištěny,“ uvedla Pášmová.

Historii zlínských filmových archivů připomene také komponovaný pořad 31. května ve zlínském kongresovém centru. „Budou tam tvůrci, kteří zde působili, kameramani, střihači, produkční. Bude se povídat o tom, jaké to tady bylo. Lidé se třeba dozví, kam chodil Karel Zeman pro mléko, různé zajímavosti,“ poznamenala Pášmová.

Ateliéry v kopci nad Zlínem začaly vznikat v roce 1935 podle návrhu architekta Vladimíra Karfíka, areál byl otevřen o rok později. Za vybudováním stálo Baťovo průmyslové impérium. Původní funkcí bylo natáčení reklamních filmů společnosti Baťa. Tvůrci do Zlína přišli na výzvu Jana Antonína Bati. Po válce se ateliéry věnovaly zejména tvorbě pro mládež.