26. listopadu 2017 12:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Winston Churchill si zaslouží nový pohled, říká historička a autorka filmového scénáře

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Státník s lidskými chybami. Winston Churchill v podání Briana Coxe. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Státník s lidskými chybami. Winston Churchill v podání Briana Coxe. | foto: REPRO LN

Historička Alex von Tunzelmannová píše do deníku Guardian sloupky o historické přesnosti filmů. A nyní sama napsala scénář k filmu Churchill, který bude v pátek a v neděli k vidění na Dnech britského filmu v Uherském Hradišti.

LN: Proč Churchill Brity pořád tak fascinuje?

Druhá světová válka má v představách Britů unikátní místo. Churchill se postavil Hitlerovi už v době, kdy se ostatní stále snažili o kompromis. Ve svém postoji k nacistům se nemýlil, a díky tomu se stal pro spoustu Britů hrdinou – bez ohledu na své chyby.

LN: Jaká klišé filmů o Churchillovi a dalších slavných politicích vám připadají nejotravnější?

To by byl dost dlouhý seznam a asi každý by do něj mohl něco přidat. Při psaní Churchilla jsem měla na paměti, že filmy často lidi redukují na jednoduché hrdiny nebo padouchy. Chtěla jsem ukázat Churchilla víc komplexně.

LN: Proto jste si vybrala dny před vyloděním v Normandii, abyste mohla ukázat jeho zranitelnost a omylnost?

Nápad na film vzešel od producentů, dostala jsem zadání napsat scénář o období před dnem D. To byla v Churchillově životě fascinující doba, protože mnoho jeho kolegů z něj bylo tehdy dost frustrováno. Hodně se tehdy šeptalo o tom, jestli Churchill může jako premiér vydržet.

LN: Jak se britskému publiku líbilo, že jste ve filmu zobrazili i slabší stránky oblíbeného premiéra, včetně jeho deprese?

Churchill sám o své depresi psal moc hezky a dojemně a já si určitě nemyslím, že deprese je slabost. Nicméně náš film byl kontroverzní, nejen v Británii. Churchilla mnozí považují za nezpochybnitelného hrdinu a takovým lidem se pak špatně dívá na cokoliv, co mu podle nich ubírá na vážnosti. V jiných částech světa, např. v Indii nebo Irsku, je naopak Churchillův odkaz vnímán mnohem negativněji. Někteří indičtí diváci měli pocit, že náš film je k Churchillovi moc mírný, protože se nesoustředí na jeho roli v bengálském hladomoru. Žádný filmař, který se zabývá nějakým sporným tématem, nemůže uspokojit všechny.

LN: Píšete články o historické (ne)přesnosti filmů. Jak moc je váš film věrný dějinám?

Snažila jsem se být věrná duchu toho, co se stalo, a dostat do filmu co nejvíc přesných detailů. Ale jak jsem často psala i v článcích, skutečný život do struktury o třech jednáních moc úhledně nezapadá. Chcete napasovat příběh kolem historických událostí, které se ne vždy staly v tom pořadí a tempu, jak by se vám hodilo. I já jsem tak musela zhustit čas a spojit několik postav. Psát scénář historického filmu je jako hrát čtyřrozměrné šachy! Myslím, že pro kritika je dobré podílet se sám na filmu. Dozvíte se, proč filmy vznikají, tak jak vznikají, a to z vás udělá mnohem laskavějšího a přemýšlivějšího kritika.

LN: Řada diváků bere historické filmy jako převyprávění dějin, které si pak pamatují jako fakta. Měli by filmaři víc upozorňovat na to, že jejich filmy si do historie přidávají hodně fikce?

Hrané filmy nejsou prezentovány jako dokumenty. Nikdo nejde na hru od Shakespeara s tím, že dostane přesnou a nezaujatou zprávu o Richardu III. Jde tam s tím, že ho čeká fascinující charakterová studie vůdcovství. Je skvělé, když jsou filmaři otevření diskusi o svém přístupu, ale jinak nevím, jak by mohli dávat víc najevo, že je jejich hraný film fikce.

Winston Churchill.
Gary Oldman je jako Winston Churchill k nepoznání. Snímek Nejtemnější hodina (2018).

LN: Váš film na konci zmiňuje, jak dopadla druhá světová válka, přitom dost dlouho čeká s vysvětlením, co se stalo u Gallipoli a proč z toho má Churchill trauma. Kolik z dějin by měl divák vědět předem?

Nemusíte znát nic, i když některé věci budou víc rezonovat, pokud o této historii něco víte. Nemyslím, že publikum potřebuje lekci o tom, co se přesně stalo u Gallipoli, aby pochopilo, že Churchilla hodně trápilo něco z jeho minulosti. Brian Cox to dokázal skvěle předvést a byla bych ráda, kdyby jeho brilantní portrét Churchilla některé diváky inspiroval, aby o tomto fascinujícím a velmi komplikovaném muži začali přemýšlet nově.

Alex von Tunzelmannová

Narodila se v roce 1977, studovala historii na Oxfordské univerzitě. Přispívá do řady periodik a napsala mj. knihu o indické cestě k nezávislosti, podle níž by měl také vzniknout film.

Iva Přivřelová, filmová publicistka
  • 4Diskuse




Mýty a fakta o nočním pomočování dětí
Mýty a fakta o nočním pomočování dětí

Podle odhadů trpí nočním pomočováním neboli enurézou asi pětina dětí ve věku 5 let, obtíže se však nevyhýbají ani starším jedincům. Rodiče často spoléhají na to, že „z toho dítě vyroste“, v horším případě děti trestají. Noční pomočování přitom může velmi negativně ovlivnit sebeúctu a duševní pohodu dítěte.