7. března 2016 11:27, aktualizováno  13:21 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Madona z Veveří dorazila do Diecézního muzea v Brně

Madona z Veveří. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Madona z Veveří. | foto: Reprofoto

BRNO Za přísných bezpečnostních podmínek a s policejním doprovodem si dopoledne z Prahy zástupci farnosti ve Veverské Bítýšce odvezli gotickou Madonu z Veveří. Malbu, která desítky let byla součástí expozice Národní galerie v Praze, farnost získala na základě rozhodnutí soudu v rámci majetkového vyrovnání státu s církvemi. Malba Madona z Veveří dorazila po 13:00 do Diecézního muzea v Brně, kde bude od 16. března dlouhodobě vystavená.

Přestože je obraz v Brně, zatím ho nemůže nikdo vidět. „Po příjezdu se bude v plně zabezpečeném prostoru v uzavřené dvojité přepravní bedně aklimatizovat. Klimatické podmínky v Národní galerii a u nás jsou velmi podobné, proto bude stačit 24 hodin,“ informoval ředitel muzea Martin Motyčka.

Box se otevře v úterý. „Na řadu přijde krátké studium deskové malby odborníky z řad brněnské odborné veřejnosti. Následně bude obraz pod dohledem restaurátorů, akademického malíře Mário Krále a akademické malířky Renaty Bartoňové, instalován do připravené klimatizované bezpečnostní vitríny,“ popsal Motyčka.

Zatím není zřejmé, zda bude NG kvůli chybějícímu obrazu měnit podobu stálé expozice středověkého umění v Anežském klášteře. Národní galerie proti rozsudku podala dovolání k Nejvyššímu soudu. Nemá však odkladný účinek, a proto galerie musela obraz farnosti vydat.

Přeprava podobně vzácných historických děl je náročná. Převážejí se v dřevěných vypolstrovaných bednách s klimatizací. Ty musejí být na místě nejméně 24 hodin před transportem, aby se v nich nastavilo příslušné klima. Také po příjezdu na místo si umělecká díla musejí 24 hodin v transportních bednách zvykat na klima výstavních prostor, poté jsou za přítomnosti restaurátorů a kurýrů vybalena a nainstalována.

Národní galerie s předáním díla váhala, farnost kvůli tomu dokonce hrozila exekucí. Malba je datována před rokem 1350 a připisována malíři z okruhu Mistra vyšebrodského oltáře. Do roku 1938 byla v kostelíku u hradu Veveří, který plnil ve středověku funkci farního chrámu pro osadu u zeměpanského hradu a širší okolí. Později se obraz ocitl v držení státu a v roce 1958 jej získala Národní galerie v Praze.

Za přísných bezpečnostních podmínek a s policejním doprovodem si 7. března...
Za přísných bezpečnostních podmínek a s policejním doprovodem si 7. března...

Městský soud v Praze konstatoval, že stát deklaroval jednoznačně svůj vlastnický nárok na obraz až přípisem v roce 1958. Proto na dílo dopadá zákon o církevních restitucích. Podle výkladu NG se ovšem obraz ocitl ve vlastnictví státu dříve.

ČTK