25. listopadu 2008 18:34 Lidovky.cz > Zprávy > Názory

Landa v Brně: umělecky ztrátová inscenace

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse

Ad LN 24. 11.: Boží finální produkt v Brně?

Vážený pane Plachý,

dne 19. 11. jsem navštívil generální zkoušku a 23. 11. reprízu inscenace Tajemství Zlatého draka. Jako dlouholetý člen činoherního souboru ND Brno a v letech 1990 - 97 jeho umělecký šéf pokládám za svou povinnost obrátit se na Vás tímto otevřeným dopisem.

Webové stránky ND Brno uvádějí, že Tajemství Zlatého draka je „největší projekt činohry Národního divadla Brno v její historii“. A je to vskutku pravda: opulentní scénografie, velkoplošné projekce, laserové světelné efekty, ohlušující hudba a mraky barevných kouřů - opravdu velkoformátové divadlo.

Jaký je však vnitřní obsah této podívané? Vy sám i zpěvák Landa hovoříte opakovaně o národních tématech, otázce, co je to národ, a nosných pilířích, které jsou schopny loď - národ udržet. Rovněž obrácení člověka k vyšším duchovním hodnotám je prý klíčovým tématem kusu. K tomuto účelu byla sestrojena hra, která, jak uvádíte, těží krom jiného z odkazu mystiky, alchymie a psychologie C. G. Junga.

Odhlédneme-li od oné výše zmíněné velkoformátové adjustace, spatříme dramaticky chabý příběh uhnětený z banální detektivky, odvaru z fantasy a mravoličné historky o napraveném ochlastovi, kořeněný teatrální hypnózou, banální kritikou stávající konzumní společnosti a běda, i pokusem o filozofování. Mystika, alchymie i hluboká psychologie Jungova jsou tu sníženy na prázdný efektní spektákl pod hranicí směšnosti. Tajemství, tolikrát zde skloňované, uprchlo z divadla snad ještě před zvednutím opony. Ještě, že zpěvák Landa v černému haveloku tak silně čaruje svého Merkuria, že se divák musí chvílemi až smát. S jeho prostomyslnými texty to jde dobře dohromady a je to v té zoufalé prázdnotě aspoň veselé oživení.

Hra nemá stavbu, nemá vybudované situace, dialogy jsou zoufalé, postavy nezajímavé. Údajné obrácení hlavní postavy je vnější, chtěné a nepřesvědčivé. Pokud jde o ono národní téma - co jsme se dozvěděli? Dotýká se ta hra vůbec tohoto tématu krom opakovaného sdělení, že onomu podivnému společenství Ordo draconis jde o národ, že cítí národně (či lépe národovecky?)? Nenasloucháme prý svým básníkům. Bojím se, že oba citovaní čeští klasikové, Neruda a Březina, by v té tělocvičně u Zlatého draka dobrovolně necvičili.

Druhé klíčové téma duchovního obrácení člověka vzalo za své způsobem ještě tristnějším. Proboha, pánové v uměleckém vedení, neznáte snad velké příběhy vnitřního obrácení od antiky po dnešek? Zapomněli jste Sofokla i Shakespeara, neznáte Calderóna, nečetli Dostojevského? Nevíte nic o Greenovi, Eliotovi či Camusovi, že snižujete velké téma konverze nepřesvědčivou historkou o napraveném policajtovi?

Možná, že se inscenace finančně vyplatí. Umělecky je však těžce ztrátová.

Vážený pane Plachý, při nástupu do funkce šéfa činohry ND Brno jste v tisku sebevědomě prolásil, že s Vámi přichází do činohry éra kouzelníků a mágů. To jste dokázal. Jen jsem netušil, že půjde o kouzelníky z varieté.

prof. František Derfler
  • 1Diskuse




Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice
Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice

Domluvit se anglicky nebo francouzsky, než půjde vaše dítě do školy? Za dva nebo tři roky se to opravdu dá zvládnout. Akorát zapomeňte na způsob, jak jste se učila jazyky ve škole. Možná vám totiž vyhovuje úplně jiný typ učení.