Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Legendární hummer končí

Česko

Američané se začínají loučit s kontroverzním terénním vozem

ATLANTA Vozy značky Hummer byly po celé roky symbolem americké síly: pneumatiky velikosti Texasu, chromovaná mřížka, která vypadala, jako by chtěla sežrat menší auta překážející v cestě, a řidiči s egem odpovídajícím jejich mamutomobilům. Ale tyhle kultovní vozy, které byly symbolem machomužů typu Arnolda Schwarzeneggera a terčem posměchu ekologů po celém světě, míří na vrakoviště, napsala na internetových stránkách americká CNN.

Firma General Motors minulý týden oznámila pravděpodobný konec vozů značky Hummer poté, co dohoda s čínským výrobcem aut skončila fiaskem. Tahle zpráva potěšila mnohé, kteří proti nenasytnému žroutovi paliva protestovali. Konečně zmizí! Ale u majitelů hummerů jsou reakce smíšené. Většina z nich truchlí nad nevyhnutelnou smrtí svých milovaných monster, ale zároveň oslavují skutečnost, že Hummer nebude předán do Číny: Vůbec, co tohle bylo za potrhlou myšlenku?! Žádný hummer se nikdy v Číně vyrobit nemůže! Majitelé doufají, že se ještě na poslední chvíli objeví nějaký kupec, než začne hummer dělat společnost na vrakovišti pomlouvanému Fordu Pinto.

General Motors tvrdí, že se snaží značku Hummer zachránit, a stanovila 1. květen jako poslední termín, do nějž je možné uzavřít nějakou jinou dohodu.

Nalepovací papírek zanechaný na hummeru Russe Builty shrnuje emoce, které rozdmýchávají tato předimenzovaná sportovně-užitková vozidla. „Znečišťujete náš vzduch a zneužíváte naše národní zdroje,“ stojí na nepodepsaném vzkazu. „A to všechno kvůli nenasytnosti a sobectví. Měl byste se nesmírně stydět.“ Builta, který sloužil v námořní pěchotě, se vzteká: „Dokonce to ani nebylo na recyklovaném papíře!“

Poté co HMMWV sjel 2. ledna 1985 z montážní linky v Indianě, představoval nový prostředek americké vojenské moci. V roce 1992 začala výroba civilních hummerů a okamžitě vytvořila specifické bratrství mezi jejich majiteli, kteří si vyměňují fotografie svých vozů, diskutují na internetu a plánují příští jízdu v bahně. A vysmívají se „objímačům stromů“, kteří jim ukazují zdvižený prostředníček, když projíždějí kolem.

„Nesnáším představu, že budu sledovat, jak umře,“ říká Michael Tawdy z Tennessee, který má model H3 z roku 2006. „Můžete s ním jet, kam chcete,“ pochvaluje si.

Hummer se dokonce dělí o své jméno se sexuálním aktem (hummer v angličtině může znamenat orální sex prováděný na mužském pohlavním údu i člověka, který ho provádí). O kolika autech je možné říct totéž? A navíc je tenhle vůz objektem pro nekončící sérii vtipů na internetu i v nočním vysílání.

Když do mě narazí prius...

„Když se nedokážeš natáhnout tak, abys mohl dát facku osobě na sedadle spolujezdce,“ říká jeden z nich, „tak nejspíš řídíš hummer.“

Billy Paniaha ze Severní Karolíny ztrácí řeč, když mluví o svém chromovaném miláčkovi. „Miluju svůj hummer,“ potvrzuje. Na jedné z fotek se opírá o blátem pocákaný vůz, který vypadá, jako by se právě vyválel v prasečím chlívku. „Pokud jde o ty milovníky stromů v (Toyotách) priusech... věřte mi, když do mě narazí prius, nic se mi nestane. Jim ano,“ dodává.

Raymond Winbush není obyčejným majitelem hummeru. Ano, své ohromné SUV má rád, ale zároveň má taky – podržte se – vůz značky Toyota Prius. „Lidi si myslí, že si z nich utahuju, když jim říkám, že mám obě tyhle auta, ale vážně mám,“ říká Winbush, který řídí ústav pro městský výzkum na Morganově státní univerzitě. „Když se moje uhlíkové stopy zprůměrují... pak se necítím provinile.“ Bydlí v marylandském Baltimoru a hummer používá, aby přežil místní nepříjemné zimy. Při bouřích, které tuto oblast sužovaly minulý měsíc a zasypaly ji sněhem, pomáhal doktorům a sestrám dostat se do nemocnice a z nemocnice. Když zima skončí, odloží svůj machometr do garáže a přesedne do priusu. „Jsou můj jin a jang. Myslím, že se navzájem vyvažují,“ říká o svých vozech.

Výroba pro armádu pokračuje Ani v případě ukončení výroby civilních vozů Hummer legenda neskončí. Armádní vozy Humvee bude dále vyrábět společnost AM General. Ta s nimi přišla v roce 1985 a začala i s výrobou civilní verze. V roce 1990 ale civilní výrobu prodala koncernu GM. Firma na svých stránkách ujišťuje, že se jí problémy civilních vozů netýkají. Americká armáda je pro ni dobrým zákazníkem.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!