Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Nad Jávským mořem zmizelo letadlo se 162 lidmi na palubě

Svět

  7:13aktualizováno  22:47
JAKARTA - Letadlo společnosti Indonesia AirAsia na lince z indonéské Surabaje do Singapuru v neděli ráno několik desítek minut po startu zmizelo z obrazovek radarů. Zatím je považováno za pohřešované, indonéský viceprezident Jusuf Kalla ale na tiskové konferenci vyjádřil obavu, že se zřítilo.

Někteří příbuzní 162 zmizelých cestujících letu AirAsia podléhají vypjatým emocím. foto: APČTK

Indonésie večer místního času kvůli tmě přerušila pátrání, ani po deseti hodinách se nenašly žádné trosky. O příčinách potíží stroje, jehož pilot žádal o změnu výškové hladiny letu, aby se vyhnul bouřkové oblasti, se zatím jen spekuluje. Nejčastěji se hovoří o mimořádně špatných povětrnostních podmínkách, které také komplikují pátrání. Obnoveno by mělo být v pondělí v 06:00 místního času (dnes ve 24:00 SEČ).

Cestující letu AirAsia s přibývajícím časem ztrácejí naději.
Letouny AirAsia.
Někteří příbuzní 162 zmizelých cestujících letu AirAsia podléhají vypjatým...
162 cestujících letu AisAsia zmizelo na Jávským mořem.

Letadlo už nemůže být ve vzduchu, protože mělo palivo jen na dvě hodiny letu. Bylo v něm 155 cestujících a sedmičlenná posádka. V ní bylo šest Indonésanů a jeden Francouz. Na seznamu cestujících jsou hlavně Indonésané, tři Jihokorejci, a po jednom občanovi Singapuru, Malajsie a Británie. Kromě 138 dospělých cestujících bylo v letounu 17 dětí. Británie identifikovala svého občana jako ředitele energetické firmy Chi Man Choie, který letěl s dvouletou dcerou do Singapuru za manželkou.

Kdy a kde?

Kontrolní věž v Jakartě s letadlem ztratila kontakt v 00:18 SEČ, tedy 43 minut po startu. Pilot se prý naposledy přihlásil v 00:12 SEČ. Letěl ve výšce 9,7 kilometru a žádal o povolení vystoupit do výšky 11,5 kilometru, aby se vyhnul bouři.

Jávské moře

  • Jávské moře se rozkládá na ploše zhruba 433.000 kilometrů čtverečních. Přes svou rozlohu, která odpovídá více než pětinásobku České republiky, je ale relativně mělké. Průměrná hloubka zde dosahuje zhruba 46 metrů. Oblast je oblíbeným místem pro potápění a na zdejším dně údajně spočívají vraky lodí, napsal web straitstimes.com.

Jávské moře leží v západní části Tichého oceánu mezi indonéskými ostrovy Jávou a Borneem. S Indickým oceánem jej spojuje Sundský průliv. Oblast ovlivňuje převážně monzunové podnebí. Deštivý monzun zde trvá zhruba od poloviny prosince do března a jsou pro něj typická období se silným vichrem a častými několikadenními lijáky. Suchý monzun nastává v červnu a trvá do září.

Na radarových obrazovkách bylo letadlo ještě v 00:16 SEČ, avšak identifikovatelné bylo jenom přes automatický signál. O dvě minuty později z radaru zmizelo. Tato informace se liší od zprávy vydané společností AirAsia, podle níž byl kontakt přerušen v 00:24 SEČ.

Od počátku se objevovaly informace o vraku, naposledy večer místního času indonéský server Bangka Post tvrdil, že trosky jsou východně od ostrova Belitung, který je u východního pobřeží Sumatry. Letadlo se před ztrátou kontaktu nacházelo mezi indonéským přístavem Tanjung Pandan a městem Pontianak v provincii Západní Kalimantan na Borneu. Pátrání se soustřeďuje na Jávské moře.

Nevyslali tísňový signál

Airbus 320-200 s číslem letu QZ 8501 řídil zkušený pilot, který měl nalétáno přes 6100 hodin. Jeho synovec řekl, že strýc patřil k oporám rodiny a pomohl vždy, když někdo onemocněl nebo mu došly peníze. Je ženatý a má dvě školou povinné děti, jeho žena nepracuje.

Z letadla nebylo zachyceno žádné tísňové volání. Letadlo bylo v provozu šest let a poslední technickou prohlídkou prošlo v listopadu. Patří společnosti Indonesia AirAsia, která je dceřinou firmou malajsijské skupiny AirAsia, jež provozuje nízkonákladové lety. V neděli mělo potíže i další letadlo AirAsia. V Malajsii se musel kvůli technickým problémům vrátit do Penandu stroj, který mířil do Langkawi.

Oblíbená nákupní linka

Pravidelná linka mezi druhým největším městem Indonésie a Singapurem je podle stanice BBC oblíbená mezi Indonésany, kteří využívají často možnosti nákupů a zábavy v Singapuru.

ČTĚTE TAKÉ:

Pomoc při pátrání po pohřešovaném stroji nabídla Malajsie, Austrálie i Jižní Korea a také americký úřad pro bezpečnost v letecké dopravě (NTSB). Malajsie poslala do oblasti lodě a letadlo. Indie má poblíž tři lodě a hlídkovací letadlo. Na letištích v Surabaji i v Singapuru čekají na zprávy desítky příbuzných cestujících.

„Je možné, že jde o nehodu,“ sdělil Kalla. S tragickým vysvětlením počítá i AirAsia, která na internetu změnila barvu svého jasně červeného loga na šedivou. Odborníci zpochybňují spekulace o vině počasí.

Expert na leteckou bezpečnost David Learmount řekl, že piloti naprosto rutinně žádají o změnu výšky letu, pokud se blíží bouřková oblast. „Nehovoříme o pouhých blescích a hromech. Bouře mohou být mimořádně silné a středně velké letadlo dokážou roztrhnout, proto se jim piloti snaží vyhnout,“ řekl.

Skeptický je k možnosti, že by někdo přežil, i kdyby letadlo dopadlo na hladinu. „Piloti se snaží udržet kontakt s dispečery do poslední minuty. Pokud přestali mluvit, muselo je něco vyrušit,“ tvrdí Learmount.

Nedělní incident je letos třetí letecký problém spojovaný s Malajsií. V březnu zmizelo na trase z Kuala Lumpuru do Pekingu letadlo společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě a rozsáhlé pátrání po něm zůstává stále bez výsledku. 17. července byl nad Ukrajinou sestřelen letoun společnosti Malaysia Airlines s 298 lidmi. Letěl z Amsterodamu do Kuala Lumpuru a nikdo z lidí na palubě nepřežil.

.

Aerolinky za 25 centů

  • Podle serveru BBC bývala AirAsia státní malajsijskou společností, avšak zápasila s problémy. Roku 2001 je vyřešil Malajsijec Tony Fernandes, který do té doby podnikal v hudebním průmyslu. Značně zadlužené aerolinky koupil za symbolickou cenu 25 centů.
  • Fernandes zachoval název, ale vytvořil první asijskou nízkonákladovou leteckou společnost řízenou heslem Létat může každý. Dnes AirAsia létá do 15 zemí a do sta destinací. Mnoho těchto letů zajišťují dceřiné společnosti, které v názvu ponechávají AirAsia; jednou z nich je Indonesia AirAsia.
  • Mnohé indonéské letecké společnosti jsou na černé listině zakazující lety do Evropy. Indonesia AirAsia, jejíž letoun dnes zmizel a kterou vlastní ze 49 procent malajsijská skupina AirAsia, patří k pětici indonéských společností, které dodržují standardy bezpečnosti a mohou do EU létat.
  • Nedělní letecký incident je letos třetí, v němž má potíže malajsijské letadlo. V březnu zmizelo na trase z Kuala Lumpuru do Pekingu letadlo společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě a rozsáhlé pátrání po něm zůstává stále bez výsledku. 
  • Stroj se podle oficiální verze 8. března zřítil v jižní části Indického oceánu západně od pobřeží Austrálie poté, co se z neznámých důvodů odklonil od své trasy. 17. července byl nad Ukrajinou sestřelen letoun společnosti Malaysia Airlines s 298 lidmi. Letěl z Amsterodamu do Kuala Lumpuru a nikdo z lidí na palubě nepřežil.
Jávské moře. Někde nad ním se letadlo ztratio

Jávské moře. Někde nad ním se letadlo ztratio

Autoři: ,

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.