Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Českému poselstvu na říšské radě: ‚Doufáme, že splníte svou povinnost‘

Lidé

  15:19
PRAHA - Právě před sto lety – na konci května 1917 – vstoupilo ve známost prohlášení českých spisovatelů, novinářů a vědců nadepsané „Českému poselstvu na říšské radě!“ a do české historie vstoupivší pod názvem Projev českých spisovatelů či Manifest českých spisovatelů. Jednalo se o důležité slovo intelektuálů. Není od věci si ten čin připomenout.

Karel Čapek pobýval v Rudolfově od července do září 1923. foto: archiv2media

Tomáš Garrigue Masaryk a jeho válečné námluvy se Spojenci

Iniciátorem a autorem Manifestu českých spisovatelů byl spisovatel, dramatik a divadelní režisér Jaroslav Kvapil, v tom čase osmačtyřicetiletý a spjatý zejména s Národním divadlem v Praze, kde byl v té době šéfem činohry. Postupně dokument podepsalo 222 českých literátů v širokém slova smyslu, mezi nimi spisovatelé různých generací od Adolfa Heyduka, Elišky Krásnohorské a Aloise Jiráska přes Viktora Dyka, J. S. Machara a Karla Tomana po bratry Čapky, Ivana Olbrachta a Marii Majerovou, ale také například historikové Václav Novotný, Kamil Krofta a Zdeněk Nejedlý, právní historik Jan Kapras, literární historik Arne Novák, historik umění V. V. Štech, filozofové František Drtina, František Krejčí a Emanuel Rádl, anglista Vilém Mathesius, přírodovědecký polyhistor Bohumil Němec i lékaři a esejisté Antonín Heveroch a Ladislav Syllaba. Jaké byly souvislosti tohoto manifestu, v němž svůj hlas spojila část české vzdělanostní elity?

Co by tomu řekla Vídeň?

Nejprve obecněji: první světová válka přinesla perspektivu mezinárodního řešení české otázky a vytvoření samostatného českého státu. Další osudy českého národa nyní fatálně závisely na vítězství nebo porážce té či oné z nepřátelských koalic, tedy ústředních mocností (tedy Německa, Rakouska-Uherska, Osmanské říše) anebo Dohody (Francie, Ruska, Velké Británie, od roku 1915 Itálie a od roku 1917 USA), Ovšem závisely samozřejmě i na připravenosti a akceschopnosti představitelů českého národa. Národní politická reprezentace – oslabená o politiky ocitnuvší se během válečného utažení šroubů v žaláři – byla rozpolcena.

Jedna část se obávala neblahých důsledků negativistického, protirakouského a protiněmeckého postoje české politiky v případě konečného vítězství ústředních mocností, a proto zaujímala oportunně aktivistické postoje k dynastii a vládě; doufala tím zachránit alespoň ty pozice dosažené před válkou.

Druhá část reprezentace podporovala český domácí a zahraniční odboj počítající s vítězstvím dohodových velmocí a orientovaný na spolupráci s nimi. Stoupenci odboje oponovali oportunním aktivistům, že ani sebeloajálnější postoj českého národa nebude v případě rakousko-uherského vítězství ze strany Vídně pozitivně oceněn. A že aktivistická, provídeňská vystoupení české domácí politiky pouze a jen problematizují pozici českého zahraničního odboje vůči Dohodě a snižují šance na úspěch. Vždyť k Vídni loajální část české parlamentní reprezentace, sdružená v Českém svazu, ještě 31. ledna 1917 vystoupila s prohlášením odmítajícím požadavek Dohody na „osvobození Čechů z cizí nadvlády“ jako insinuaci a deklarujícím, že „národ český jako vždycky v minulosti, tak také v přítomnosti a v době příští jen pod žezlem habsburským vidí svou budoucnost a podmínky svého vývoje“.

Během války se drasticky změnily vnitřní politické poměry v monarchii. Dosavadní relativně liberální systém nahradila vojensko-byrokratická diktatura s tvrdou cenzurou a policejními perzekucemi. Parlament byl vyřazen z činnosti, působení politických stran utlumeno a řada českých politiků se ocitla, jak jsme naznačili již výše, ve vězení.

Jaký český stát?

Česká veřejnost přijala manifest se spontánním souhlasem, většina poslanců se však k němu stavěla rezervovaně a někteří přímo nevraživě. O jeho přípravě pravděpodobně věděli jen dva tehdejší čeští poslanci: mladočech Bohuslav Franta a státoprávní pokrokář Antonín Kalina, s nimiž Kvapil udržoval přátelské styky. S Kalinou a s bývalým poslancem Antonínem Hajnem přímo konzultoval text prohlášení.

Mír a národní samostatnost! 6. ledna 1918 byla v Praze přijata Tříkrálová deklarace

Manifest splnil svůj záměr. Pod dojmem jeho ohlasu radikalizoval Český svaz své původně umírněné stanovisko, jež mělo být předneseno při zahájení činnosti poslanecké sněmovny říšské rady onoho 30. května. Nakonec v ten historický den vystoupil na parlamentní půdě František Staněk s prohlášením, navrženým Antonínem Švehlou, které sice ještě vycházelo z danosti rakousko-uherské monarchie a habsburské dynastie, avšak už požadovalo federalizaci dosavadního mocnářství a v jejím rámci vytvoření samostatného českého státu, rozšířeného o Slovensko, tedy spojení Čechů a Slováků v jednom státoprávním celku:

„Poselstvo českého národa jest naplněno hlubokým přesvědčením, že […]v zájmu celé říše a dynastie je bezpodmínečně potřebno přetvořiti mocnářství habsbursko-lotrinské ve spolkový stát svobodných a rovnoprávných národních států. Opírajíce se proto v této dějinné chvíli o přirozené právo národů na sebeurčení a svobodný stát, o právo, jež nadto jest ještě u nás posíleno nezadatelnými právy historickými, státními akty plně uznanými, budeme se v čele svého lidu domáhati spojení všech kmenů českoslovanského národa v demokratický český stát, při čemž nelze opomenouti onoho kmene českoslovanského, který žije v souvislém celku s historickou vlastí českou.“

Ještě ostřejší stanovisko pak vyjádřil poslanec Kalina v separátním prohlášení poslanců státoprávně pokrokové strany, kteří nebyli členy Českého svazu. V úvodu patetickými slovy odmítl zodpovědnost českého národa za probíhající světovou válku, odsoudil „absolutistickou krutovládu“ a perzekuci minulých tří válečných let v Rakousku-Uhersku, jež „ve své zaslepenosti“ nerespektovala ani poslaneckou imunitu, a především požadoval samostatný český stát, aniž by se vůbec zmínil o dynastii a širším rámci říše:

„V dějinné velké chvíli, kdy z krve bojišť rodí se nová Evropa a světem jde vítězná idea svrchovanosti lidu a národů, národ český prohlašuje slavně tváří v tvář celému světu svou vůli ke svobodě a neodvislosti! Chce svůj vlastní stát, aby volně rozhodoval o svém osudu, aby žil a spravoval se ve zděděné vlasti podle zákonů a řádů, které si dal ze své svrchované vůle.“

Jaký český stát?

Autor: